Vocht uit klassieker verwijderen.

Onderwerpen die gelden voor alle klassiekers zoals lak onderhoud, leeronderhoud...
Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Vocht uit klassieker verwijderen.

Bericht door KeesH »

Hardnekkig vocht in een klassieker is niet alleen bijzonder onaangenaam. Wanneer het muf ruikt, de ruiten van binnen constant beslagen zijn en de voetmatten doorweekt, kan dit een ernstig waarschuwingssignaal zijn. Dit bericht verduidelijkt uitgebreid, wat u in een dergelijk geval moet doen.
download.jpg
Vocht in het interieur is te ruiken, te voelen en te zien. Bij normaal gebruik van een klassieker is de muffe geur het eerste teken. Wanneer deze ook na grondige reiniging niet verdwenen is, dient u wat nauwkeuriger te inspecteren.
Een typische plek voor vocht dat zich verzamelt, is de voetenruimte. Het beste drukt u een keukendoek stevig met de hand op het tapijt. Vocht dat in de doek trekt, is op deze wijze eenduidig en snel vast te stellen.

Het meeste vocht wordt door normaal gebruik veroorzaakt. Sneeuw en regenwater dat aan de schoenen is blijven hangen, is de meest voorkomende oorzaak voor vocht dat in het interieur terechtkomt. Dit is meestal geen probleem en wordt tijdens de rit duidelijk. De airconditioning, indien aanwezig, van de auto is een goede ruimte-ontvochtiger en kan hiervoor ook in de winter gebruikt worden. Wanneer er een echt waterprobleem in de klassieker wordt vastgesteld, dient u nader te inspecteren.

Een vochtig interieur kan op vele verschillende wijzen ontstaan. Wat ze gemeen hebben, is dat er ongewenst water binnendringt. Water is bij een klassieker echter niet gelijk water. Daarom is de eerste maatregel bij een auto, vast te stellen waar het vocht binnendringt. Water kan op drie manieren in het interieur binnendringen:

REGEN
Oorzaak van binnendringend regenwater is meestal een lek in het schuifdak. Een typisch teken hiervan is een vochtige zetel. Vaak druppelt er ook water op het hoofd van de chauffeur tijdens de rit. Dit is niet alleen onaangenaam, maar kan ook tot gevaarlijke verkeerssituaties leiden. Een andere oorzaak van binnendringend regenwater vormen ondichte ruiten. Deze zijn dan meestal sterk verroest. Afhankelijk van autotype kan ook een verstopte afvoer de oorzaak voor binnendringend water zijn. Dit probleem hadden bijvoorbeeld de eerste bouwreeksen van Fiat Panda en de Golf 5. De afvoerkanalen, waardoor opgezwiept regenwater moest worden afgevoerd, konden door loof en modder verstopt raken. Het probleem was met het doorspoelen van de afvoerkanalen weer verholpen. Wij bevelen daarom aan, de wagen op deze mogelijkheid te laten onderzoeken.

OPSPATTEND WATER ONDERKANT
Wanneer opspattend water aan de onderkant van de wagen door de bodemplaat binnendringt, kan dat een eenvoudige en snel te verhelpen oorzaak hebben: elke bodemplaat heeft onder het tapijt een afvoer. Dit is een vast gemonteerd rubber, dat oorspronkelijk omwille van de bouw werd aangebracht. Langs dit rubber loopt de overtollige lak uit de carrosserie weg na het passeren van de lakstraat. Deze rubberen afvoer kan in de loop der tijd broos worden, eruitvallen of door steenslag beschadigd raken. De gaten kunnen met siliconenkit weer worden gedicht. Dichtlassen van de afvoer is niet aangeraden, omdat de afvoer in noodgevallen zeer praktisch kan zijn. Veel problematischer is het, wanneer het opspattend water van onderen door een roestgat binnendringt. In dit geval is de verkeersdegelijkheid van de auto niet meer gegarandeerd en moet deze zo snel mogelijk professioneel worden gerepareerd. Een roestgat in de bodemplaat is meestal slechts een van meerdere plekken.

WATER UIT VERWARMING
Een vochtige bodem kan ook op een lek in de interieurverwarming duiden. Met een eenvoudige test is te controleren of de warmtewisselaar beschadigd is. Controleer eerst het peil van het koelmiddel. De warmtewisselaar van de verwarming is aan de normale koelingskringloop aangesloten. Wanneer er een defect is, verliest de motor hier koelmiddel, dat voor een veilig gebruik van de wagen echter dringend nodig is.
Als u de verwarming aan en zet en de interieurblazer op ventilatie van de voorruit. Wanneer deze direct bij het luchtmondstuk beslaat, is met grote waarschijnlijkheid de warmtewisselaar defect. Wanneer de bodem al nat is, neemt u een wit, vocht absorberend doek. Toiletpapier, keukenpapier of papieren zakdoeken zijn hiervoor het beste geschikt. Absorbeer wat van het vocht in het doek en kijk naar de kleur. Is het helder, gaat het waarschijnlijk om opspattend water van onderen. Is het echter de kleur van het koelmiddel, heeft u de oorzaak gevonden.

Een warmtewisselaar is een zeer goedkoop vervangingsonderdeel. Afhankelijk van auto kost hij tussen de 15 en 50 euro. De installatie is tamelijk complex. Meestal moet het gehele dashboard met stuur en airbag worden gedemonteerd. Dit werk is technisch niet heel moelijk, maar als leek kan men hiervoor rustig een heel weekeinde inplannen.

Vocht uit de auto krijgen
Wanneer u de oorzaak heeft vastgesteld, is uw auto tegen verder binnendringen van ongewenst water weer beschermd. Nu moet u het aanwezige vocht verwijderen om de auto weer zijn volledige comfort terug te geven.
Ga grondig te werk, anders kunnen geur en schimmel zich in de auto vastzetten.

1. Controleren van het textiel
Verwijder de matten en licht het interieurtapijt op. Check de geur van de isoleerlaag onder het tapijt. Wanneer dit sterk verrot ruikt, dient u het gehele tapijt te vervangen. Hier kunt u een origineel vervangingsonderdeel gebruiken. Dit kost tussen de 40 en 120 euro. U maakt het werk hiermee aanzienlijk eenvoudiger. Wanneer u de voorkeur geeft aan een andere, goedkope oplossing, kunt u ook een gewoon tapijt gebruiken. Neem het originele onderdeel als snijpatroon. Dat maakt het inpassen veel eenvoudiger. Controleer ook de voetmatten en reinig ze grondig. Daarvoor zijn hogedrukreiniger en zeepoplossing geschikt. Hou bij het drukstralen van de voetmatten genoeg afstand om het weefsel niet te scheuren. Wanneer interieurtapijt en voetmatten weer schoon en droog zijn, legt u ze weer terug.

2. Restvocht verwijderen
Ook al zijn de voetmatten en tapijt nu schoon en droog, dan is er nog altijd restvocht in de bekleding.
Met behulp van een warmteblazer kunt u het grootste deel daarvan uit de auto krijgen. Plaats de auto onder een afdak zodat er geen regenwater kan binnendringen. Open nu alle ramen ongeveer 1 cm. Zet een warmteblazer op een plank zodat hij niet kan omvallen. Zet beide op de achterbank en laat de blazer 2 – 3 uur draaien. Eerst zullen de ruiten van binnen beslaan. Zodra zij niet meer beslagen zijn, is de auto zo droog als dat hij op deze wijze droog kan worden gemaakt.
Het overige vocht kunt u met behulp van een droogmiddel verwijderen. Daarvoor zijn absorbtiedrogers met silica-gel uitstekend geschikt. Deze kosten in een driedelige set ca. 12 – 15 euro. Wanneer u ook hier de voorkeur geeft aan een bijzonder goedkope methode, kunt u zich met zout of houtskool behelpen. Neem een leeg koekjesblik en perforeer het deksel met een spitse hamer. Hoe meer kleine gaatjes u maakt, hoe beter de werking. Vul vervolgens het blik met houtskool. Let erop dat u uitsluitend stukken gebruikt, die groter zijn dan de gaatjes. Plak het blik met plakband rondom dicht en zet hem onder de passagierszetel. Het droge houtskool zal nu geleidelijk alle vocht uit het interieur opzuigen. Hoe meer interieurdroger u in de auto gebruikt, hoe groter de werking. In plaats van houtskool en een blik kunt het ook met een paar oude sokken proberen, die u vult met zout of kattenzand.
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Klassiekers, weetjes en feitjes”