Elektrische stuurbekrachtiging voor klassieker

Onderwerpen die gelden voor alle klassiekers zoals lak onderhoud, leeronderhoud...
Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Elektrische stuurbekrachtiging voor klassieker

Bericht door KeesH »

Een klassieker heeft zijn charme, maar ook bepaalde ongemakken. Zo vergt het sturen nogal veel spierkracht. Daar is een oplossing voor, namelijk een elektrische stuurbekrachtiging die achteraf kan worden ingebouwd. Dit maakt vederlicht sturen mogelijk.
7592_1.jpg
Eigenaren van een klassieke auto kunnen gerust zijn: voor de montage hoeft niet te worden geboord of gelast. De stuurbekrachtigingsunit wordt onder het dashboard gemonteerd op de bevestigingspunten van de originele stuurkolom.
EZ-Electric-Power-Steering-for-C2-Corvette3.jpg
Voor de mechanische koppeling met de bekrachtigingsunit worden de stuurstang en stuurbuis gemodificeerd. De stuurstang wordt in tweeën gedeeld en de uiteinden voorzien van ‘splines’ waarmee de stangeinden onwrikbaar in de tandwielkast van de stuurbekrachtiging grijpen. De originele mechanische overbrenging blijft dus intact.

De elektrische bekrachtiging heeft vele voordelen ten opzichte van een hydraulische bekrachtiging: het is lichter, vraagt geen ruimte onder de motorkap, kan niet lekken, kost minder motorvermogen, is traploos instelbaar, onderhoudsvrij en doet stil z’n werk. Het oorspronkelijk stuurgevoel blijft zoveel mogelijk behouden.

Werking elektrische stuurbekrachtiging:
Het systeem heeft twee sensoren: eentje die voelt dat de bestuurder aan het stuur draait en eentje die merkt dat de stuurstang daadwerkelijk beweegt.
Beide sturen hun informatie door naar een microprocessor die berekent of de mate van bekrachtiging in orde is. Zodra je aan het stuur draait zal de bekrachtiging gaan werken, maar de mate waarin wordt streng gecontroleerd. Een elektromotor in het stuurmechanisme zorgt voor de feitelijke bekrachtiging. Natuurlijk is de werking van het systeem best ingewikkeld, maar het aantal zichtbare componenten is veel kleiner. Daarbij kan de fabrikant onbeperkt input definiëren voor de bekrachtiging. Sommige merken maken gebruik van de mogelijkheden van elektrische stuurbekrachtiging door een schakelaar te plaatsen waarmee de bekrachtiging heel erg sterk wordt: Daarmee kan de liefhebber letterlijk met de pink inparkeren. Producenten claimen dat het systeem tot wel 5% brandstofbesparing kan opleveren in vergelijking met de hydraulische pomp die permanent moet meedraaien met de motor, ook als er geen gebruik wordt gemaakt van de stuurbekrachtiging.
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Klassiekers, weetjes en feitjes”