Klassieker verzekering

Onderwerpen die gelden voor alle klassiekers zoals lak onderhoud, leeronderhoud...
Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Klassieker verzekering

Bericht door KeesH »

Alhoewel de keuze voor een klassiekerverzekering vaak gebaseerd is op de premie die de verzekeringsmaatschappij in rekening brengt, is het verstandig om ook naar de overige voorwaarden te kijken. De FEHAC (Federatie Historische Automobiel en Motorfietsclubs) heeft in een onderzoek naar klassiekerverzekeringen acht eisen gedefinieerd waaraan een klassiekerverzekering zou moeten voldoen:

1. Geen leeftijdsdiscriminatie van de verzekerde/bestuurder.
2. Erkenning van clubtaxaties.
3. Geen koppelverkoop met de dagelijkse auto.
4. Altijd-terug-garantie na een ongeval van het voertuig.
5. Goede regeling van cascoschade.
6. Vrije keuze waar het voertuig hersteld wordt.
7. Het terugkrijgen van het voertuig na totalloss schade moet mogelijk zijn.
8. Geen beperkingen van de dekking tijdens toer-en regelmatigheidsritten.
Met name in de twee laatst genoemde punten worden in de oldtimerverzekering door veel verzekeringsmaatschappijen beperkingen opgelegd. Uiteraard is de keuze voor een oldtimerverzekering een afweging van de persoonlijke situatie.

Naast bovengenoemde aspecten zijn de volgende vragen belangrijk:
• Het aantal kilometers dat u per jaar aflegt in uw klassieke voertuig?
• Het gebruik: alleen hobbymatig of als dagelijks vervoermiddel? Alhoewel de FEHAC van mening is dat oldtimerverzekeringen bestemd zijn voor historische voertuigen die niet worden gebruikt als dagelijks vervoermiddel, zijn er wel maatschappijen die dagelijks gebruik toestaan.
• De leeftijd van het voertuig? Vrijwel alle maatschappijen accepteren voertuigen ouder dan 25 jaar, sommige ook (bepaalde) voertuigen die jonger zijn dan 20 jaar.
• De risico's die u wilt afdekken? WA (Wettelijke Aansprakelijkheid), brand/diefstal of (beperkte) cascodekking, ongevallen dekking voor inzittenden, rechtsbijstand?. Veelal is het verstandig om te kiezen voor een vorm van cascodekking omdat een WA dekking alleen de schade van de tegenpartij dekt en u zelf bij een schuldschade helemaal niets krijgt uitgekeerd.

Het advies is dat u bij circa 3 aanbieders een offerte voor een klassiekerverzekering aan te vragen, zodat u deze kunt vergelijken op premie en op bovenstaande punten. Bij veel verzekeraars kunt u direct online de premie berekenen, een vrijblijvende offerte aanvragen en uw klassiekerverzekering online afsluiten. En net als bij alles, lees ook de kleine lettertjes.
0

laan
Reactions: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2018, 23:56

Re: Klassieker verzekering

Bericht door laan »

Is mooi dat de fehac geen leeftijds disciminatie wil, maar jonge bestuurders zijn debet aan de meeste schades. Er is een kaalslag gaande in oldtimerverzekeringsland. Sla je slag als je boven de 25 of liever 30 bent. Daaronder wordt het lastig.. :|
0

Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Re: Klassieker verzekering

Bericht door KeesH »

laan schreef:
23 mei 2018, 23:37
Is mooi dat de fehac geen leeftijds disciminatie wil, maar jonge bestuurders zijn debet aan de meeste schades. Er is een kaalslag gaande in oldtimerverzekeringsland. Sla je slag als je boven de 25 of liever 30 bent. Daaronder wordt het lastig.. :|
Die jonge gasten rijden meestal geen klassieker. Misschien wel een oude bak, maar die kan je weer uitschakelen door een minimum waarde van het voertuig te eisen.
0

Marco6
Reactions: 0
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 dec 2017, 21:46
Locatie: Bellingwolde

Re: Klassieker verzekering

Bericht door Marco6 »

KeesH schreef:
24 mei 2018, 07:51
laan schreef:
23 mei 2018, 23:37
Is mooi dat de fehac geen leeftijds disciminatie wil, maar jonge bestuurders zijn debet aan de meeste schades. Er is een kaalslag gaande in oldtimerverzekeringsland. Sla je slag als je boven de 25 of liever 30 bent. Daaronder wordt het lastig.. :|
Die jonge gasten rijden meestal geen klassieker. Misschien wel een oude bak, maar die kan je weer uitschakelen door een minimum waarde van het voertuig te eisen.
:cry:
0

Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Re: Klassieker verzekering

Bericht door KeesH »

Marco6 schreef:
25 mei 2018, 19:08

:cry:
Ik zeg meestal ;) Er zijn uitzonderingen, maar die zijn de dupe van dit, jammer.
0

Marco6
Reactions: 0
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 dec 2017, 21:46
Locatie: Bellingwolde

Re: Klassieker verzekering

Bericht door Marco6 »

KeesH schreef:
25 mei 2018, 19:22
Marco6 schreef:
25 mei 2018, 19:08

:cry:
Ik zeg meestal ;) Er zijn uitzonderingen, maar die zijn de dupe van dit, jammer.
Ik doelde zelf op het stukje ''minimale waarde''. Gelukkig wel reeds 30.000 klassieker-kilometers schadeloos. :)
0

Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Re: Klassieker verzekering

Bericht door KeesH »

Marco6 schreef:
25 mei 2018, 20:31


Ik doelde zelf op het stukje ''minimale waarde''. Gelukkig wel reeds 30.000 klassieker-kilometers schadeloos. :)
De verzekeraars komen er altijd wel onderuit als ze willen. Dan hebben ze weer een voorwaarde dat je een andere dagelijkse auto moet hebben en dat je hem niet mag gebruiken voor woon/werk(school) enz. Het gaat hier over een oude klassieke auto die hobbymatig word gebruikt, maar uitzonderingen zijn er altijd.
0

laan
Reactions: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2018, 23:56

Re: Klassieker verzekering

Bericht door laan »

Als ze ergens onderuit willen is dat volgens mij wanneer ze hun belofte niet willen waarmaken. Dat doen ze als je een verzekering sluit, maar de auto anders gebruikt dan was afgesproken. Ze kijken in hoofdzaak naar het risico. Rijd je hobbymatig dan is het risico lager en dus de premie. Ben je tussen de 18 en 25 dan is het risico voor op schade fiks hoger. Tussen de 25 en 30 neemt dat af. Boven de 30 is het vrij stabiel. Boven de 70 neemt het weer toe. Dus de produkten en premies passen ze daar op aan. En dan heb je nog het diefstal risico. Kan je ook een heel verhaal bij maken. Regio, merk, stalling enz. De laatste jaren spelen weersinvloeden ook een steeds grotere rol. Hagelstenen worden steeds groter en vallen steeds vaker. Blijft een kat/muis spelletje, wij willen lage premie, zij willen het liefst verdienen. Het alternatief is een omslagstelsel waarbij de totale schadelast plus kostenopslag wordt verdeeld over het aantal auto's in NL. Nivelleren. Klassieker bezitters worden dan in elk geval niet blij. :evil:
0

Terug naar “Klassiekers, weetjes en feitjes”