Kleppen stellen XK motor

Onderwerpen die gelden voor alle klassiekers zoals lak onderhoud, leeronderhoud...
Gebruikersavatar
WilfredJaguar
Reactions: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2018, 10:55
Locatie: Breda

Kleppen stellen XK motor

Bericht door WilfredJaguar »

Ik ga zoals misschien bekend een andere motor in mijn Series 3 plaatsen, anders verveel ik me toch maar :D

Deze "nieuwe" motor mankeert eigenlijk niets, alleen de klepspeling is aan afstellen toe. Geen dramatische afwijkingen, maar moet natuurlijk wel gebeuren. Daarbij vraag ik me gelijk een paar dingen af. De ene ruimte tussen de klep en nokkenas is iets te klein bij deze motor, andere zijn weer te ruim. En dat vind ik vreemd..

Als de klep en klepzittingen slijten dat valt de klep dieper in de kop en wordt de speling dus minder.
Maar hoe kan de speling nu groter worden ? Alle kleppen en zittingen slijten volgens mij min of meer gelijk en dan zouden alle spelingen min of meer gelijktijdig minder moeten worden. De speling kan volgens mij alleen groter worden als bv de lagerschaaltjes van de nokkenas slijten en dus dunner worden. In zo'n geval wordt de speling groter. Althans, dit lijkt me logisch.

Ik refereer hierbij aan mijn XK motor waar ik in het begin had ontdekt dat de lagerschaaltjes verbrand waren, dit kwam omdat iemand ooit de lagerkapjes met een veel te grote kracht heeft vast gedraaid. Dit moet volgens het boekje overigens 20 Nm zijn. Hierdoor waren de spelingen nl veel te groot geworden. Dit moet aan de uitlaatkant 0.35mm zijn, terwijl deze meer dan 0.5 mm waren. Rechts op de foto een gezond schaaltje, links twee met een duidelijk probleem.
IMGP6865.JPG
Dus de vraag is eigenlijk, zou het verstandig zijn om als de speling te groot is geworden ook de schaaltjes gelijk mee te vervangen ?
Nadeel is wel dat je dan twee keer zoveel werk hebt, je moet tussendoor de nokkenassen weer terug plaatsen om de speling met de nieuwe schaaltjes te meten.

Van de andere kant als de schaaltjes er goed uitzien, lekker laten zitten ?

Fijn weekend !

Wilfred
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Re: Kleppen stellen XK motor

Bericht door KeesH »

Als de motor goed liep en niet trilde of schudde zou ik alleen kijken of er speling op de nokkenas zit. Zo niet dan lekker laten zitten. Maar van de andere kant als je zo ver bent is het ook een kleine moeite om even te controleren hoe de lagerschaaltjes eruit zien.
De vorige eigenaar kan ook misschien niet nauwkeurig genoeg gewerkt hebben bij het afstellen en daardoor de te grote speling. Gebrek aan de juiste stelplaatjes.
0

Gebruikersavatar
WilfredJaguar
Reactions: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2018, 10:55
Locatie: Breda

Re: Kleppen stellen XK motor

Bericht door WilfredJaguar »

Hoi Kees,

De verbrande lagers waren van mijn huidige motor hoor. De nieuwe motor moet er nog in en moet alleen worden bijgesteld.
0

Gebruikersavatar
WilfredJaguar
Reactions: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2018, 10:55
Locatie: Breda

Re: Kleppen stellen XK motor

Bericht door WilfredJaguar »

Het eerste gereedschapje staat al klaar ;)

Kraan 2.JPG
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
WilfredJaguar
Reactions: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2018, 10:55
Locatie: Breda

Re: Kleppen stellen XK motor

Bericht door WilfredJaguar »

Ik ben al lekker bezig het met nieuwe blok. Ik probeer deze klaar te hebben als de auto weer uit de winterstalling komt.
Tot nu eigenlijk geen tegenvallers.
De shims die er bij mijn motor uitkomen liggen allemaal lekker hoog in het alfabet, de laagste is "P". Dus dat zit wel goed.
De maten lopen van A t/m Z en als er shims met de indicatie "A" inzitten dan is er geen ruimte meer om kleinere te gebruiken. Wat betekent dat de kop gereviseerd zal moeten worden. Bij deze motor is de kleinste shim "P", dus er is nog ruimte zat.
Ik heb wel een goed gevoel bij deze motor, en ik ben wel heel benieuwd als alles klaar is en de motor voor de eerste keer wordt gestart, heel spannend dus !

Op mijn site houd ik ook een verslagje bij, leuk en handig als naslagwerkje :

http://www.infojaguar.nl/mijnxj6-3.htm

Groeten, Wilfred
0

Rob XJ/XKR
Reactions: 0
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 dec 2017, 20:35

Re: Kleppen stellen XK motor

Bericht door Rob XJ/XKR »

Good busy Wilfred:-)
Is je pulley al van de krukas af?
Je leert best veel van zo,n klus, zelfs de tweede keer!

Succes verder.

(Ik hou het in de gaten hoor)
0

Gebruikersavatar
WilfredJaguar
Reactions: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2018, 10:55
Locatie: Breda

Re: Kleppen stellen XK motor

Bericht door WilfredJaguar »

Hoi,

Ja die is er af. Om de grote bout los te krijgen heb ik het vliegwiel aan de andere kant van de motor tegengehouden met een tapeind. Toen met een kunststof hamer een flinke tik op de bout en hij kwam los. Ik verwachtte dat deze veel vaster zou zitten eigenlijk. WD40 doet ook hier wonderen ;)
Vervolgens kun je dan de pulley met de vier boutjes losmaken, de grote bout terug op de as plaatsen (een paar millimeter tot de achterste demper) en met een pulley trekker kwam ook de demper los. Over de stand van de demper hoef je je geen zorgen te maken, deze past maar op 1 manier terug op de as omdat er zowel in de as als in de demper een wig zit.
Pulley-1.JPG
Pulley-2.JPG
Pulley-3.JPG
Pulley-4.JPG
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
WilfredJaguar
Reactions: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2018, 10:55
Locatie: Breda

Re: Kleppen stellen XK motor

Bericht door WilfredJaguar »

Ik ben weer een paar stappen verder.

De onderkant zit weer terug in elkaar met de nieuwe keerringen en pakkingen.
De nieuwe shims waren ook binnen gekomen en na terug plaatsen was de klepspeling een heel stuk beter. 10 kleppen hebben nu 0.3 mm speling, twee hebben 0.25 mm speling, 1 aan de inlaatkant, 1 aan de uitlaatkant. Die 0.05 mm is nog wel te corrigeren (0.3 mm is eigenlijk de ondergrens), maar dan moet de hele reutemeteut weer uit elkaar. Dwz, nokkenassen er uit, nieuwe shims erin, enz.
Misschien maar even zo laten en aanzien. Ik kan over niet al te lange tijd de speling nog eens meten.

Verder heb ik aan de inlaat- en uitlaatkant de zg Tappet Stake Down kit gemonteerd. En het blok eens goed schoongemaakt en het aluminium gespoten. Het blok ziet er in ieder geval wat netter uit nu. Het zicht mag ook iets hebben en ik kan nu toch overal makkelijk bij.

Ook nog een vraagje: Ik heb de bovenste ketting wat strakker gezet en vraag me af hoe strak je deze moet zetten. Hij mag natuurlijk niet los liggen, maar te strak lijkt me ook niet helemaal gezond. Of ben ik wat te voorzichtig misschien ?
Hij staat nu zo strak dat ik hem met mijn vinger nog wat kan indrukken.

Gr, Wilfred
IMG_0660.JPG

Stakedown-6.JPG
Stakedown-7.JPG
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Klassiekers, weetjes en feitjes”