TOYOTA 2000GT

Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

TOYOTA 2000GT

Bericht door KeesH »

De Toyota 2000GT was een tweezits GT waarvan zeer beperkt aantal werd gebouwd door Toyota tussen 1967 en 1970. De 2000GT werd voor het eerst getoond op de Tokyo Motor Show van 1965 en zorgde voor een revolutie in het denken en ontwerpen binnen de Japanse auto-industrie. De Japanse modellen waren tot dat moment saaie, praktische auto’s die altijd net iets teveel leken op al bestaande modellen van andere merken. Met de 2000GT werd duidelijk dat Japan ook sportauto’s kon bouwen die zich konden meten met de Europese concurrentie zoals de Porsche 911. Tegenwoordig wordt de 2000GT gezien als de eerste Japanse auto die een ‘collector’s item’ is geworden en ook de eerste Japanse Supercar was. Op veilingen gaan exemplaren inmiddels voor vele tonnen Euro’s van eigenaar naar eigenaar.
maxresdefault (1).jpg
Het eerste ontwerp van het model werd gemaakt door Yamaha, dat al veel auto-onderdelen produceerde voor de Japanse auto-industrie. Velen noemen de Duits-Amerikaanse ontwerper Albrecht Goertz, een protegé van Raymond Loewy, als bedenker van de auto. Hij stapte in de vroege jaren 60 over naar Yamaha in Japan om een tweezits sportauto te ontwerpen voor Nissan. Het kwam tot een prototype maar Nissan besloot om het project toch niet door te zetten. Yamaha werkte ook voor Toyota, op dat moment de meest conservatief geachte Japanse autofabrikant, en het ontwerp werd ook aan hen aangeboden. Toyota wilde graag van haar stoffige imago af en ging op het voorstel in, zij het dat het grotendeels herontworpen werd door Toyota’s eigen ontwerper Saturo Nozaki.
9186a29639bb13fc3f4962a272941755.jpg
Het ontwerp van de 2000GT wordt algemeen beschouwd als uniek. De body was vervaardigd van aluminium en de kenmerkende openklappende koplampen tezamen met de plexiglazen lampen naast de grille lijken op de Toyota Sports 800. Het model had nauwelijks bumpers waardoor de vaste lampen makkelijk konden beschadigen. De auto is erg laag en meet vanaf de grond slechts 116 cm. In 1969 werden de voorkant en het interieur nog enigszins aangepast. Zo werden de koplampen iets kleiner en werden de knipperlichten wat vergroot. De laatst geproduceerde exemplaren werden uitgerust met airconditioning en kregen een optie voor een automatische versnellingsbak. Deze auto’s hadden een extra luchtinlaat onder de grille ten behoeve van de airconditioning. Voor de James Bondfilm You Only Live Twice werden twee cabrio-versies van de 2000GT gebouwd. Deze versie werd echter niet in productie genomen. Het interieur was comfortabel maar wel wat krap met luxe voorzieningen zoals een palissander gefineerd dashboard en een zelfzoekende radio.
toyota-200gt-interior-2.jpg
In de 2000GT lag een 2,0 liter zescilinder lijnmotor gebaseerd op het topmodel van Toyota, de Crown sedan. Yamaha rustte de motor uit met een dubbele bovenliggende nokkenas wat zorgde voor een vermogen van 150 PK. De motor werd uitgerust met drie Solex 40 BHH-carburateurs. Negen exemplaren van de 2000GT werden uitgerust met de grotere 2,3 liter 2M-motor met een enkele nokkenas. Deze topsnelheid van deze versie zou 217 km/u zijn. De motor werd in de lengte geplaatst en dreef de achterwielen aan via een 5-versnellingsbak. Ook had het model een gelimiteerd slipdifferentieel en als eerste Japanse auto voorzien van schijfremmen op alle wielen.
toyota-200gt-interior-engine.jpg
Er werden slechts 351 exemplaren van de productieversie van de 2000GT gebouwd, vergelijkbaar met de aantallen van de Italiaanse supersportauto’s. Volgens opgave van Toyota en Yamaha werden er 233 auto’s gebouwd van het type MF10, 109 van de MF10L en 9 MF12L’s. Alle auto’s werden door Yamaha gebouwd. De prijsstelling van de 2000GT was met 6800 dollar in de VS, veel duurder dan vergelijkbare modellen van Porsche en Jaguar. Toch wordt er aangenomen dat er geen winst op de auto’s gemaakt werd. Ze dienden meer als een proeve van bekwaamheid dan als een serieuze productieauto. Ongeveer 60 exemplaren werden geëxporteerd naar Noord-Amerika, en de rest verspreidde zich over de rest van de wereld. De meeste 2000GT’s werden in het wit of in het rood afgeleverd.
toyota-200gt-interior-front.jpg
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Toyota”