Beste forummers!
Op verzoek van deze en/of gene, het officiële introductieverhaal van Harro's Century!
Ga d'r maar even lekker voor zitten.
Met alle geweldige ervaringen van de Daimler Double Six en nog enige voorgaande Jaguars en Daimlers was ik al enige tijd op zoek naar nog meer Daimler gehalte in de vorm van de ultieme Double Six, de Century.
Maar dan wel de twaalfcilinder natuurlijk, ultiem is ultiem.
De Century werd rond mei 1996 geïntroduceerd ter ere van het 100-jarige bestaan van Daimler, als onderdeel van het Jaguar concern. Er werden 100 zescilinders van gemaakt met vierliter motor, en 100 twaalfcilinders met zesliter motor.
Zelf zweer ik bij de twaalfcilinder, als je dan toch voor iets speciaals gaat, dan ook maar voor de top, de ultieme kracht en het geweldige rijgenot hebben me daarbij extra gestimuleerd.
Nu werd er ergens gemeld dat er in de zomer van 2012 een uitgave van Youngtimer Magazine zou komen met daarin een aantal interviews van XJ40 rijders.
Nou heb ik zelf ook een XJ40 en een XJ81 gehad, en aangezien dit de voorlopers van de X300 6- en 12-cilinders zijn had deze uitgave al mijn bijzondere interesse.
Als er dan ook nog wat bekenden in kunnen staan dan is het een must om die te hebben natuurlijk.
Dus...in de gaten houden, dat rek met autobladen!
En aangezien volhouden meestal wel beloond wordt, trof ik inderdaad ergens in augustus 2012 het julinummer van het desbetreffende magazine aan, met de aangegeven interviews. Leuk!
Maar...NOG LEUKER!!!...ook nog een compleet artikel over een heuse Century! En hij was nog te koop ook! En 12 pitten! En de goede kleuren!
Ja, lekker, dat heb ik weer...kom ik dat in augustus pas tegen, die is allang verkocht natuurlijk...er zijn meer kapers op de kust...
Wat is er dan zo speciaal aan? Nou, van dittum:
Full options, dus inclusief Harman Kardon geluidsinstallatie met meer boxen en watt, koplampsproeiers, schuif-/kanteldak en longwheelbase (X330/Majestic),
plus:
Lichtmetalen chromen turbinevelgen, ook de 5de, in de kofferbak;
Chromen sidestrips;
2 uitklapbare verlichte vintage opmaakspiegels halverwege het dak, voor de achterpassagiers (kan je hemeltje ook niet meer echt gaan hangen);
Afbeelding van de eerste Daimlerkoets uit 1896 op alle drempels, en de tekst "Century" e.d. ingegraveerd;
Sidebadges met grote C en daarin diezelfde koets afgebeeld;
Ook die afbeelding op alle vloermatten voor en achter, verder hoogpolig;
Gestikte D op alle hoofdsteunen voor en achter;
"Century" badge achter op de kofferbak i.p.v. "Six" of "Double Six";
"Century" aanduiding op hout boven het dashboardkastje;
Metalen gepopnageld Centuryplaatje in het dashboardkastje;
Contrastbiezen op de zetels en de hoofdsteunen;
Autolux leer van Connolly in plaats van het "gewone" Connolly leer, in horizontale banen;
Ditzelfde autolux leer ook aan de binnenkant van de deuren in plaats van de gebruikelijke skai deurbekleding;
Speciale lak (weet nog niet wat of waarom, maar het is iets aparts, een andere lak dan gebruikelijk schijnt het...)
Memory voor de stoelen en de hoofdsteunen links en rechts, dus ook voor de bijrijder een eigen paneel;
Stoelverwarming voor en achter en ingeval van stoelen ook stoelverstelling achterin;
Getint glas rondom.
Verder zijn ze gelimiteerd geleverd en hebben dus per definitie verzamelwaarde.
Zijn ook apart genummerd van 1 tot 200.
Staan geregistreerd bij de Heritage.
Zijn toentertijd alleen verkocht aan speciaal uitgezochte en benaderde klanten.
De 6 cilinder kom je nog wel eens tegen, de 12 cilinder des te minder. Ik denk dat die laatsten merendeels al in diverse verzamelingen zijn ondergebracht, sowieso 1 in het Jaguar museum en minimaal 1 bij het Britse koningshuis (ik heb me zelfs laten vertellen van 4, maar daar geloof ik niet zo in).
De "gewone" X300 Double Six LWB (X330) is al niet in groten getale gemaakt en verkocht, 1230 stuks, maar deze dus nog veel minder.
Wordt vervolgd!
Harro's Century
Re: Harro's Century
Har wil althoos meer. And he tends to get it.
Prachtkar, Har, en mooi verteld.
Enjoy
Prachtkar, Har, en mooi verteld.
Enjoy