Roestschade laten repareren.
Roestschade laten repareren.
Aan menig klassieker kan flink wat roestschade zitten. Zelfs zonder dat het aan de buitenkant direct opvalt. Voor menige klassiekerliefhebber heeft dit al voor nare verrassingen gezorgd. Bijvoorbeeld tijdens een APK keuring.
Bijna iedere automonteur kan wel een plaatje metaal ergens overheen lassen. En in een aantal gevallen zou dat best voldoende kunnen zijn om de auto door de APK te krijgen. Maar daarmee is het probleem zeer zeker niet opgelost. Want onder de verse plaat metaal zal het ongetwijfeld gewoon verder roesten.
Met als gevolg dat dit mooie plaatje metaal binnen een paar jaar wel eens spontaan van de auto af zou kunnen vallen. Een plaatje metaal ergens overheen lassen is dan ook een lapmiddel.
De enige manier om roestschade aan je klassieker juist aan te pakken is, door het verroeste deel in zijn geheel te verwijderen. En dit te vervangen door een vers stuk metaal dat netjes ingelast wordt. Echter, plaatwerken en lassen, want daar hebben we het hier over, is een vak. Een vak dat niet iedereen verstaat. En zeker geen vak dat je jezelf in één weekendje even eigen maakt.
Lassen aan een auto is dus zeker geen eenvoudige klus. Want je hebt te maken met dun plaatmateriaal dat soms op onmogelijke plekken zit. Of verbonden is met vele andere stukken metaal.
Soms moeten er zelfs hele delen plaatwerk opnieuw geconstrueerd worden op de manier zoals de fabrikant het ooit bedoeld heeft. Je zult begrijpen dat het hier om vakmanschap draait.
Gelukkig zijn er goede vakmensen die zich gespecialiseerd hebben en klassieker -en oldtimerrestaurateur zijn. Heel veel zijn het er overigens niet, dus je zult even moeten zoeken om een goede te vinden.
Deze vakmensen kunnen je ongetwijfeld helpen om de roestschade aan je klassieker te repareren.
Bij roestschade aan je klassieker is het vaak heel lastig op voorhand in te schatten hoeveel werk het repareren van de roestschade zal zijn. Want wat zichtbaar is met het blote oog, behelst vaak niet de hele omvang van de roestschade.
Want meer dan eens wordt de roestschade deels verborgen gehouden door ander plaatwerk wat er nog voor zit. Of het wordt verborgen gehouden door antiroest middelen die te boel nu nog op zijn plaats houden, maar waaronder zich ook roest bevindt.
Dat maakt het voor een klassiekerrestaurateur lastig om je van tevoren een precieze prijsopgave te geven. Maar de ervaren restaurateur kan wel inschatten wat hij nog denkt tegen te gaan komen. En op basis daarvan een inschatting maken van de kosten.
De kosten voor het repareren van ernstige roestschade kunnen soms zomaar oplopen tot honderden, zo niet duizenden Euro's. Want nogmaals, plaatwerken en lassen is een vak. En allemaal handwerk.
Voor veel auto's zijn verschillende reparatiedelen te krijgen, wat vele uren plaatwerken kan schelen voor de restaurateur. Maar ook een reparatiedeel moet nog steeds netjes ingepast en ingelast worden.
Arbeidsuren zijn behoorlijk duur in ons land. De hoge kosten van het repareren van roestschade komen dan ook niet voor rekening van het materiaal dat gebruikt wordt, maar vooral voor rekening van de gemaakte uren door de restaurateur.
Wanneer je roestschade aan je klassieker goed gerepareerd wilt hebben, dan gaat dat geld kosten en heb je een vakman nodig. Zoveel mag duidelijk zijn. Het is dan ook zaak serieus op zoek te gaan naar een goede vakman met kennis van zaken.
Want dat is niet alleen goed voor je klassieker, maar uiteindelijk ook voor je portemonnee. Een goede vakman mag dan een behoorlijk uurtarief hebben, zijn ervaring zorgt ervoor dat hij er hoogstwaarschijnlijk veel minder lang mee bezig is en ook nog eens beter werk aflevert. Waardoor je uiteindelijk toch goedkoper uit kan zijn.
Wat ga je doen als het je overkomt? Wat als de garage je morgen belt en je vertelt: "Je klassieker is afgekeurd. Hij is doorgeroest op plekken waar het voor de APK niet mag".Bijna iedere automonteur kan wel een plaatje metaal ergens overheen lassen. En in een aantal gevallen zou dat best voldoende kunnen zijn om de auto door de APK te krijgen. Maar daarmee is het probleem zeer zeker niet opgelost. Want onder de verse plaat metaal zal het ongetwijfeld gewoon verder roesten.
Met als gevolg dat dit mooie plaatje metaal binnen een paar jaar wel eens spontaan van de auto af zou kunnen vallen. Een plaatje metaal ergens overheen lassen is dan ook een lapmiddel.
De enige manier om roestschade aan je klassieker juist aan te pakken is, door het verroeste deel in zijn geheel te verwijderen. En dit te vervangen door een vers stuk metaal dat netjes ingelast wordt. Echter, plaatwerken en lassen, want daar hebben we het hier over, is een vak. Een vak dat niet iedereen verstaat. En zeker geen vak dat je jezelf in één weekendje even eigen maakt.
Lassen aan een auto is dus zeker geen eenvoudige klus. Want je hebt te maken met dun plaatmateriaal dat soms op onmogelijke plekken zit. Of verbonden is met vele andere stukken metaal.
Soms moeten er zelfs hele delen plaatwerk opnieuw geconstrueerd worden op de manier zoals de fabrikant het ooit bedoeld heeft. Je zult begrijpen dat het hier om vakmanschap draait.
Gelukkig zijn er goede vakmensen die zich gespecialiseerd hebben en klassieker -en oldtimerrestaurateur zijn. Heel veel zijn het er overigens niet, dus je zult even moeten zoeken om een goede te vinden.
Deze vakmensen kunnen je ongetwijfeld helpen om de roestschade aan je klassieker te repareren.
Bij roestschade aan je klassieker is het vaak heel lastig op voorhand in te schatten hoeveel werk het repareren van de roestschade zal zijn. Want wat zichtbaar is met het blote oog, behelst vaak niet de hele omvang van de roestschade.
Want meer dan eens wordt de roestschade deels verborgen gehouden door ander plaatwerk wat er nog voor zit. Of het wordt verborgen gehouden door antiroest middelen die te boel nu nog op zijn plaats houden, maar waaronder zich ook roest bevindt.
Dat maakt het voor een klassiekerrestaurateur lastig om je van tevoren een precieze prijsopgave te geven. Maar de ervaren restaurateur kan wel inschatten wat hij nog denkt tegen te gaan komen. En op basis daarvan een inschatting maken van de kosten.
De kosten voor het repareren van ernstige roestschade kunnen soms zomaar oplopen tot honderden, zo niet duizenden Euro's. Want nogmaals, plaatwerken en lassen is een vak. En allemaal handwerk.
Voor veel auto's zijn verschillende reparatiedelen te krijgen, wat vele uren plaatwerken kan schelen voor de restaurateur. Maar ook een reparatiedeel moet nog steeds netjes ingepast en ingelast worden.
Arbeidsuren zijn behoorlijk duur in ons land. De hoge kosten van het repareren van roestschade komen dan ook niet voor rekening van het materiaal dat gebruikt wordt, maar vooral voor rekening van de gemaakte uren door de restaurateur.
Wanneer je roestschade aan je klassieker goed gerepareerd wilt hebben, dan gaat dat geld kosten en heb je een vakman nodig. Zoveel mag duidelijk zijn. Het is dan ook zaak serieus op zoek te gaan naar een goede vakman met kennis van zaken.
Want dat is niet alleen goed voor je klassieker, maar uiteindelijk ook voor je portemonnee. Een goede vakman mag dan een behoorlijk uurtarief hebben, zijn ervaring zorgt ervoor dat hij er hoogstwaarschijnlijk veel minder lang mee bezig is en ook nog eens beter werk aflevert. Waardoor je uiteindelijk toch goedkoper uit kan zijn.
Re: Roestschade laten repareren.
Gelukkig kan ik het allemaal zelf. Zo heb ik bij een Citroen DS er een compleet nieuw deel van het chassis in gelast, de zogenaamde 'longerons' en dat heeft me vele duizenden euro's bespaard. Ik heb het benodigde metaal laten buigen en alles bij elkaar kostte het me iets van 100 euro.
Ik vind het ook heerlijk om te doen en ik heb ooit mijn lasdiploma gehaald en kilometers aan lassen gelegd.
Ik vind het ook heerlijk om te doen en ik heb ooit mijn lasdiploma gehaald en kilometers aan lassen gelegd.
Re: Roestschade laten repareren.
Het is ook goed zelf te doen. Wanneer je de juiste apparatuur hebt en handig bent. Door het veel doen en oefenen is alles te leren. Het probleem bij de meeste is dat ze de ruimte er niet voor hebben. Ik zou het ook graag leren en een cursus volgen. Maar als ik thuis nergens kan oefenen wordt het lastig om het goed onder de knie te krijgen.
Re: Roestschade laten repareren.
Wou dat ik jouw lasskills had! Mijn auto is vandaag afgekeurd op een verrotte stabilisatorstang-steun. Bekend punt bij de W116. Deze was al eerder uitgerot en heb 'm toen vastgezet zo goed als ik kon. In totaal 4 plaatjes er omheen gebakken. Helaas niet goed genoeg voor de APK-meester. Echt stevig die steun terug lassen is moeilijk omdat er geen ruimte is en er zit een groot gebied omheen van slecht metaal. Waarschijnlijk zal ik dashboard, rembekrachtiger én motor (met geluk inlaat alleen) moeten weghalen.
Re: Roestschade laten repareren.
Het lassen van plaatwerk moet je ff doorhebben, is niet vreselijk moeilijk. Ik heb een heel goedkoop apparaatje met fluxcore, dus gevulde draad. Dat is in principe ongeveer als mig/mag lassen maar zonder gas.
Het voordeel is dat je buiten in de wind gewoon kunt lassen en het last ook beter bij minder schoon metaal. Bij mig/mag moet het metaal goed blank zijn.
Het nadeel is dat de las niet zo mooi wordt als bij mig/mag of tig lassen.
Nu is het ook niet zo vreselijk belangrijk dat de las perfect is, want je slijpt hem toch voor het grootste deel vlak en het is geen hogedrukleiding die je last.
Ik deed heel lang geleden een lascursus autogeen lassen, dus met gas en zuurstof en ik dacht dat ik het kon omdat ik al jaren CV leidingen aan elkaar laste. De opdracht ws om twee stukken rondstaal van 16 mm aan elkaar te lassen. Toen dat klaar was werd het in de bankschroef gezet, een stuk pijp er overheen en in een U buigen. Hij haalde de helft niet en was gebroken. Ik heb geleerd hoe dat wel moet en dat is nog helemaal niet zo eenvoudig.
Gewoon een toestelletje kopen, bij de constructiewerkplaats een aantal stukkken afval ijzer halen en lekker gaan lassen. Je krijgt het snel door en dat gaatje in de bodem maak je lekker dicht.
Lasdraad koop je bij HBM, want in de bouwmarkt kost het minstens vijf maal zoveel.
Het voordeel is dat je buiten in de wind gewoon kunt lassen en het last ook beter bij minder schoon metaal. Bij mig/mag moet het metaal goed blank zijn.
Het nadeel is dat de las niet zo mooi wordt als bij mig/mag of tig lassen.
Nu is het ook niet zo vreselijk belangrijk dat de las perfect is, want je slijpt hem toch voor het grootste deel vlak en het is geen hogedrukleiding die je last.
Ik deed heel lang geleden een lascursus autogeen lassen, dus met gas en zuurstof en ik dacht dat ik het kon omdat ik al jaren CV leidingen aan elkaar laste. De opdracht ws om twee stukken rondstaal van 16 mm aan elkaar te lassen. Toen dat klaar was werd het in de bankschroef gezet, een stuk pijp er overheen en in een U buigen. Hij haalde de helft niet en was gebroken. Ik heb geleerd hoe dat wel moet en dat is nog helemaal niet zo eenvoudig.
Gewoon een toestelletje kopen, bij de constructiewerkplaats een aantal stukkken afval ijzer halen en lekker gaan lassen. Je krijgt het snel door en dat gaatje in de bodem maak je lekker dicht.
Lasdraad koop je bij HBM, want in de bouwmarkt kost het minstens vijf maal zoveel.
Re: Roestschade laten repareren.
Wat is goedkoop Han , Ik zag er staan rond de 120 euries of zijn die waardeloos?Han schreef: 16 feb 2018, 19:54 Het lassen van plaatwerk moet je ff doorhebben, is niet vreselijk moeilijk. Ik heb een heel goedkoop apparaatje met fluxcore, dus gevulde draad. Dat is in principe ongeveer als mig/mag lassen maar zonder gas.
Re: Roestschade laten repareren.
Ik heb er een van Kinzo, het merk bestaat niet meer, maar dat werkt prima. 100 euro heb ik ervoor betaald inclusief een mooie laskap die automatisch dimt.
Kocht het spul van iemand die het niet meer gebruikte en alleen al zo'n laskap kost nieuw iets van 80 euro.
Kocht het spul van iemand die het niet meer gebruikte en alleen al zo'n laskap kost nieuw iets van 80 euro.
Re: Roestschade laten repareren.
Dat is wel handig. Ik heb vroeger ook wel gelast, altijd lasogen
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 08 dec 2017, 20:35
Re: Roestschade laten repareren.
Ik heb vorig jaar een MIG setje met een 10L omruil Argon fles aangeschaft en met zo,n automatische lashelm ook. (en lashandschoenen!!!)
Is een simpele machine (4 standen vermogen, wel traploos draadtoevoer, en met Argon drukregelaar natuurlijk.)
Was niet heel erg veel geld (beetje vergeten maar +/-500 ofzo)
Was lastig in het begin, maar nu lukt het aardig hoor!
Wel ieder keer weer effe een half uurtje oefenenen voordat je aan het echte werk begint.
M'n XK heeft wat (2) plaatjes in de dorpel zitten (~6X8cm) en die zijn met een gap van 0.6mm in het gat op maat gemaakt. Daarna met magneten gepositioneerd, en gehecht. Daarna magneten eraf en met beleid (warmte!!) de naad volgelast, en vlak geslepen.
(Dus geen plaatjes "eroverheen" gebakken
)
Een wielrand is nog een uitdaging maar ik zou het wel aandurven nu.
Is een simpele machine (4 standen vermogen, wel traploos draadtoevoer, en met Argon drukregelaar natuurlijk.)
Was niet heel erg veel geld (beetje vergeten maar +/-500 ofzo)
Was lastig in het begin, maar nu lukt het aardig hoor!
Wel ieder keer weer effe een half uurtje oefenenen voordat je aan het echte werk begint.
M'n XK heeft wat (2) plaatjes in de dorpel zitten (~6X8cm) en die zijn met een gap van 0.6mm in het gat op maat gemaakt. Daarna met magneten gepositioneerd, en gehecht. Daarna magneten eraf en met beleid (warmte!!) de naad volgelast, en vlak geslepen.
(Dus geen plaatjes "eroverheen" gebakken
Een wielrand is nog een uitdaging maar ik zou het wel aandurven nu.