XJ6 S1 4.2 voorste krukas kering lekt:-(

Plaats reactie
Rob XJ/XKR

XJ6 S1 4.2 voorste krukas kering lekt:-(

Bericht door Rob XJ/XKR »

M,n XJ6 S1 4.2 voorste krukas kering lekt:-(

Bij het wakker maken van de auto gutste de olie eruit, maar tot mijn verbazing hield het lekken later op en was de boel gewoon dicht.
Nu ik regelmatig met de auto rijd, (en ik net het lek van de automaat-pakking heb gerepareerd) is de motor aan de voorkant weer veel gaan lekken.

Ik lees wel veel over de achterste krukaskering, maar niet veel over de voorste..
Ik heb nog een klein beetje hoop dat de voorste met de motor in de auto vervangen kan worden. (pulley eraf, kering eruit, kering erin pulley erop)
(indien mogelijk, en te krijgen, met een modificatie?)

Of is er geen ontkomen aan en moet de motor eruit of voortrein er vanonder?

Mocht iemand advies paraat hebben, dan bij voorbaat dank!

grt Rob
KeesH

Re: XJ6 S1 4.2 voorste krukas kering lekt:-(

Bericht door KeesH »

Op andere fora heb ik gelezen dat het wel moet kunnen met de motor in de auto. Maar het is niet makkelijk. Hoe vast zit de pulley, hoe vast zit de oude kering, gaat de nieuwe kering er makkelijk in enz.
Rob XJ/XKR

KeesH schreef: 05 apr 2018, 21:42 Op andere fora heb ik gelezen dat het wel moet kunnen met de motor in de auto. Maar het is niet makkelijk. Hoe vast zit de pulley, hoe vast zit de oude kering, gaat de nieuwe kering er makkelijk in enz.
Dank Kees,

Ik zoek me ook scheel op fora in de US, maar alles over achterste seal zover.
Als het wel kan, maar moeilijk is lukt het me wel op den duur...

Maar als iemand er ervaring mee heeft is dat vaak een goed begin advies :-)
Rob XJ/XKR

Gevonden...
http://www.georgiajag.com/Documents/Cra ... kSeal.html

Maar geen goed nieuws helaas.
Schermafbeelding 2018-04-05 om 22.16.41.png
Han

Bericht door Han »

Tja Rob, er zit een kraagje aan de voorkant, dus het is een kwestie van carter naar beneden en het distributiedeksel verwijderen en dat is niet eenvoudig. Er zijn mensen die het kraagje weg dremelen.
Rob XJ/XKR

Han schreef: 06 apr 2018, 00:16 Tja Rob, er zit een kraagje aan de voorkant, dus het is een kwestie van carter naar beneden en het distributiedeksel verwijderen en dat is niet eenvoudig. Er zijn mensen die het kraagje weg dremelen.
Dank je voor de bevestiging Han.
Net effe schoongemaakt, gereden en opnieuw gecheckt.
Met draaiende motor na het rijden zie je 1 druppel (ontstaan tijdens het rijden) maar zodra je de motor uitzet loopt er een straal olie uit:-( ..tot er een vlek van rond 8cm ligt....liefst op een opvallende plek op m,n oprit natuurlijk..
Dat lekken pas bij stilstaande motor is komt volgens mij omdat er oliewegslingerdingetjeofringetje achter de kering op de krukas zit en de olie bij afzetten van de motor allemaal in het carter terugloopt.
Als de krukas niet draait loopt de olie er nu zo uit.
Wel raar dat het lekken af en aan is (het was er, toen weer niet en nu weer wel)
Ik zal wel eens kijken hoe ik dit aan ga pakken.
Hoop dat de pulley meewerkt..

Weer een nieuw projectje (en geen rijdende oldtimer...)
Voorlopig geen tijd helaas.
Plaats reactie

Terug naar “Jaguar”