Kawasaki Z1300

Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Kawasaki Z1300

Bericht door KeesH »

Kawasaki Z1300

De Kawasaki 1300 is een watergekoelde 6-cilinder 1300cc motorfiets die tussen 1979 en 1989 is geproduceerd. Er waren een aantal verschillende modellen, bekend als de Z1300, KZ1300, ZG1300 en ZN1300. In eerste instantie was de motor bedoeld als sportmotor, maar werd voor de presentatie in 1978 omgedoopt tot toermotor.
1024px-Z1300.JPG
Vanwege zijn gewicht en hoge aanschafprijs, alsmede zijn hoge benzineverbruik, werden de 1300 modellen vooral in Europa niet goed verkocht. Desondanks werd de Z1300 een legendarisch model, vooral dankzij zijn soepel lopende zescilindermotor. Bij de introductie van de motorfiets werden er in Europa dankzij zijn vermogen van 120 pk nieuwe wetsartikelen opgesteld om grenzen te stellen aan het maximaal vermogen dat een motor mag hebben.
Kawasaki-Z1300-1.JPG
De introductie van de Z1300 leidde tot de term Superbike door zijn grote vermogen en afmetingen. Tijdens de 10 jaar dat de motor verkocht werd, werden de carburateurs vervangen door elektronische injectie en werd de vering zowel voor als achter verbeterd naar luchtvering. Alhoewel het injectiesysteem werd gemonteerd om het brandstofverbruik te reduceren, werd mede door een aantal andere veranderingen het vermogen van de motor verhoogd tot 130 pk bij 8000 toeren per minuut en het maximale koppel tot 118 Nm bij 7000 tpm.
K3.jpg
In Amerika was het model uitgevoerd met een windscherm, zadelkoffer en opnieuw ontworpen frame. Dit nieuwe model werd "Voyager" genoemd, terwijl in Europa het originele model verkrijgbaar bleef. De laatste 200 modellen (zoals alle 1300's in Amerika gebouwd), gebouwd in 1989, werden "Legendary Six" genoemd en waren uitgerust met een speciaal logo op de benzinetank. De eerste en enige vloeistofgekoelde zescilindermotor van Kawasaki verdween in 1989 na de productie van 20000 KZ1300/Z1300's en 4500 Voyagers.
471_voyager1.jpg
De zeldzaamheid van het model vandaag de dag is grotendeels verantwoordelijk voor de fascinatie van mensen voor de motor, wat zich ook uit op de hedendaagse restwaarde.
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Han
Reactions: 0
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 jan 2018, 13:10

Re: Kawasaki Z1300

Bericht door Han »

Aparte motor, maar als ik zes cilinders zou willen ging ik voor de Honda :
a48eec3f167c0b9254a35d8303cff462.jpg

Maar de meest interessante vind ik de racemotoren van de jaren 60, die ik ook heb zien en horen rijden:
575411-1000-0@2x.jpg
Die maken enorm veel geluid en dat draait iets van 22.000 rpm.

Ze hadden een 50 cc tweecilinder racertje dat iets van 25.000 rpm draaide.

Maar die zescilinder straatmotoren zijn mij veel te breed.
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Klassieke Motoren”