Sunbeam is een historisch Brits bedrijf dat auto's, autobussen, buitenboordmotoren, fietsen, motorfietsen, radiateurs, trolleybussen, vliegtuigen en vliegtuigmotoren produceerde. Het bedrijf beleefde zijn gloriejaren in de jaren twintig, maar raakte in verval door de beurskrach van 1929, het vasthouden aan kwalitatief hoogwaardige en dure producten én het gemis aan investeringen voor massaproductie. Het merk werd al snel opgesplitst in een tweewielerbedrijf, een autobedrijf en een trolleybus fabriek.
ALPINE MARK I EN III
De Alpine is afgeleid van de Sunbeam-Talbot 90 Saloon, en werd in de volksmond bekend als de “Talbot” Alpine. Het was een tweezits roadster sport oorspronkelijk ontwikkeld door Sunbeam-Talbot dealer George Hartwell in Bournemouth als een one-off rally-auto. De auto had een vier-cilinder 2267 cc motor met een verhoogde compressieverhouding.
De Alpine Mark I en Mark III werden met de hand gebouwd en waren slechts twee jaar in productie. Een Mark II werd nooit gebouwd. Van de 1582 gebouwde exemplaren verdwenen er 961 naar de Verenigde Staten en Canada, 445 bleven er in het Verenigd Koninkrijk, en 175 ging naar andere wereldmarkten. Een voorzichtige schatting is dat er nu nog zo’n 200 exemplaren bestaan. De Sunbeam Alpine Mk 1 Special was gebaseerd op de 2267cc Mk 1 Sunbeam Talbot motor, met aluminium kleppendeksel leverde 97,5 PK.
Kenneth Howes en Jeff Crompton kregen in 1956 de opdracht om een volledig nieuw ontwerp te maken met als doel het produceren van een speciale sportwagen vooral gericht op de Amerikaanse markt. Ken Howes drukte een flinke stempel op het ontwerp, dat dat wel een duidelijke gelijkenis had met de vroege Thunderbird van Ford waar Howes had gewerkt. De Alpine werd in vier opeenvolgende herzieningen geproduceerd tot 1968. De totale productie bedroeg ongeveer 70.000 exemplaren. Productie stopte kort nadat Chrysler de Rootes Group had overgenomen.
De Sunbeam Alpine was een sportieve tweezits open auto van het Sunbeam merk dat onderdeel uitmaakte van de Rootes Groep. Het origineel werd gelanceerd in 1953 als het eerste model van Sunbeam-Talbot dat alleen de Sunbeam- naam zou dragen, na de overname van Sunbeam en Talbot door de Rootes Group. Het model werd in meerdere series gebouwd tot 1975.Sunbeam Alpine
Ga naar
- Algemeen
- ↳ Klassiekers, weetjes en feitjes
- ↳ Meetings en agenda items
- ↳ Nieuws en Videos
- ↳ Garage en onderdelen bedrijven
- Merken A
- ↳ AC
- ↳ Alfa Romeo
- ↳ Aston Martin
- ↳ Audi
- ↳ Austin
- ↳ Austin-Healey
- Merken B
- ↳ Bentley
- ↳ BMW
- ↳ Bristol
- ↳ Bugatti
- ↳ Buick
- Merken C
- ↳ Cadillac
- ↳ Caterham
- ↳ Chevrolet
- ↳ Chrysler
- ↳ Citroen
- Merken D
- ↳ Daf
- ↳ Daimler (Jaguar)
- ↳ Datsun
- ↳ Donkervoort
- Merken E
- ↳ Enfield
- ↳ Excalibur
- Merken F
- ↳ Ferrari
- ↳ Fiat
- ↳ Ford
- Merken G
- ↳ Ginetta
- Merken H
- ↳ Healey
- ↳ Holden
- ↳ Honda
- Merken I
- ↳ Innocenti
- Merken J
- ↳ Jaguar
- ↳ Jensen
- Merken K
- ↳ Kieft
- Merken L
- ↳ Lada
- ↳ Lagonda
- ↳ Lamborghini
- ↳ Lancia
- ↳ Leyland
- ↳ Lincoln
- ↳ Lotus
- Merken M
- ↳ Maserati
- ↳ Matra-Simca
- ↳ Mazda
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Mercury
- ↳ MG
- ↳ Mini
- ↳ Morgan
- ↳ Morris
- Merken N
- ↳ Nash
- ↳ Noble
- Merken O
- ↳ Oldsmobile
- ↳ Opel
- Merken P
- ↳ Packard
- ↳ Panhard
- ↳ Panther
- ↳ Peugeot
- ↳ Plymouth
- ↳ Pontiac
- ↳ Porsche
- Merken R
- ↳ Reliant
- ↳ Renault
- ↳ Riley
- ↳ Rolls-Royce
- ↳ Rover
- Merken S
- ↳ Saab
- ↳ Simca
- ↳ Skoda
- ↳ Studebaker
- ↳ Subaru
- ↳ Sunbeam
- ↳ Suzuki
- Merken T
- ↳ Talbot
- ↳ Toyota
- ↳ Trabant
- ↳ Triumph
- ↳ TVR
- Merken U
- ↳ Unipower
- Merken V
- ↳ Vanden Plas
- ↳ Vauxhall
- ↳ Volkswagen
- ↳ Volvo
- Merken W
- ↳ Willys
- ↳ Wolseley
- Merken Z
- ↳ Zagato
- Klassieke Motoren
- ↳ Klassieke Motoren