Maserati Bora

Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Maserati Bora

Bericht door KeesH »

Net na de overname van Maserati door Citroën in 1968 begon de ontwikkeling van de Bora. Het moest een sportwagen met middenmotor worden om de concurrentie van Ferrari en Lamborghini het hoofd te kunnen bieden.
61394928-770-0@2X.jpg
Het project startte al in oktober 1968 onder de naam Tipo 117. In 1969 was het eerste rijdende prototype klaar maar pas in 1971 werd de productieversie onthuld in Genève. De verschillen waren minimaal. Het prototype had twee luchtinlaten op de motorkap en roosters achter de voorwielen. Verder ontbrak de kleine achterspoiler die het productiemodel wel heeft.
61394931-770-0@2X.jpg
Het design van de Bora was nogal apart en ik kan de achterkant ook niet direct mooi noemen. De sportwagen is ontworpen door Giugiaro van ItalDesign die al eerder de Ghibli getekend had. De Bora had een hoge achterkant met twee opvallende langwerpige achterruiten. De A-stijlen en het dak waren van geborsteld roestvrijstaal wat zorgde voor een contrast met de kleur van de lak. Aan de achterkant lag de motor onder een grote glazen kap die opengeklapt kon worden voor het onderhoud.
61394936-770-0@2X.jpg
De motor was een 4,7-liter V8 die in de lengterichting lag. Het blok leverde 310 pk waardoor de Bora in 6,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 sprintte. De topsnelheid was 270 km/u. De 4,7-liter motor voldeed echter niet aan de Amerikaanse eisen en dus werd in 1973 een 4,9-liter motor onder de kap gelegd van de modellen die naar de Verenigde Staten verscheept werden. Helaas voor de yanks leverde de grotere motor minder pk’s want het blok kwam niet verder dan 280 pk. Hierdoor deed de Bora 0,4 seconden langer over de sprint van 0-100. In 1976 kregen alle Bora’s de 4,9-liter V8 die door een hogere compressiedruk 330 pk leverde.
61394952-770-0@2X.jpg
Om trillingen en het lawaai te dempen werd de motor bevestigd op een subframe dat aan de rest van de auto vastzat door vier flexibele verbindingen. Verder werd de motor afgedekt door een aluminium kap voorzien van dik tapijt en zat er een dubbelglazen ruit tussen de bestuurder en de motor om het geluid nog verder terug te dringen.

De Bora was geen hardcore racer maar meer op luxe gericht. De auto moest goed gebouwd, betrouwbaar, verfijnd en combortabel zijn. De Maserati had bijvoorbeeld onafhankelijke wielophanging. Het interieur was voorzien van veel leer. De pedalen en de bestuurdersstoel waren hydraulisch te verstellen en de ramen gingen elektrisch op- en neer. Ook werden de meeste Bora’s geleverd met airconditioning.
61394946-770-0@2X.jpg
Dat Citroën de eigenaar was van Maserati is terug te zien in de gebruikte techniek. Het hydraulische systeem voor de schijfremmen, het verstellen van pedalen en de inklapbare koplampen kwam namelijk uit het magazijn van de Franse fabrikant.

Uiteindelijk bleef de Bora in productie tot 1979. Er waren toen 571 exemplaren gebouwd waarvan er 289 de 4,7-liter motor hadden. Citroën werd halverwege de jaren ’70 opgenomen in het PSA-concern waardoor het Franse bedrijf Maserati moet verkopen. Hierdoor is de Bora nooit verder ontwikkeld gedurende zijn leven. Er zijn alleen een paar miniscule aanpassingen gedaan zoals een rondere vorm van de koplampen en een verschuiving van de schanieren van de bagageruimte van achter naar voren waardoor de klep in tegengestelde richting opende.

Uiteindelijk heeft de Bora Maserati geen geluk gebracht. Desondanks is het wel een icoon.
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Maserati”