Verder wilde ik de Celebration uitvoering, net iets meer naar mijn smaak al zijn het maar kleine verschillen.
Het aanbod was best wel groot maar de meeste komen uit de VS. De prijzen in de VS liggen meer dan de helft lager dan in de EU en ben dus zelf eens gaan onderzoeken om daar een Jag te kopen.
Na een tijdje zoeken een voor mij mooie Jaguar XJS Convertible Celebration gevonden in de kleur UDB met een NDR interieur. De kap is beige wat niet mijn kleur is maar dat is te veranderen

Maanden geleden ben ik eens gaan onderzoeken hoe alles in zijn werk gaat, veilig en betrouwbaar is en wat de kosten zijn. Als je dat allemaal in beeld hebt kan de zoektocht naar de geschikte auto beginnen.
Er zijn verschillende sites waar je kan zoeken zoals autotrader.com, Ebay.com, cars.com enz. Bij de auto's die in de VS te koop staan is meestal het VIN nummer vermeld en met dat VIN nummer kan je dan weer gaan googelen om zo meer te weten te komen over die auto.
Heb je besloten om de auto te kopen dan moet je gaan onderhandelen over de prijs en aan de hand van wat je gevonden hebt kan je wat van de prijs afkrijgen. Als je het eens bent over de prijs kan je een koopovereenkomst maken(Bill of sale), deze heb je ook nodig om de juiste documenten te kunnen krijgen voor export.
Ik heb het hele gebeuren rond transport en inklaren en belastingen uitbesteed aan een Nederlands bedrijf die alles regelen tot aan het kenteken toe. Zij zorgen er dan voor dat de auto opgehaald wordt bij de verkoper en controleren alle documenten en de auto en wanneer alles goed dan betalen ze de verkoper. Auto wordt direct verzekerd voor transport.
En dan begint het wachten
Misschien wel leuk om te zien hoe het transport gaat. De auto wordt opgehaald bij de verkoper en gaat dan naar de loods van de vervoerder waar hij in een zeecontainer geplaatst wordt samen met drie anderen. Dan wordt de container naar de haven gebracht om op een containerschip te plaatsen.
In Rotterdam aangekomen wordt de container gelost en opgehaald door de vervoerder die hem naar zijn loods brengt om uit de container te halen.
Je kan er dan voor kiezen om daar je auto op te halen of je laat het bedrijf alles verzorgen die er voor zorgt dat je auto op kenteken komt.
Container aangekomen bij Marlog Car Handeling BV in Roosendaal. Auto uit container gehaald en auto gecontroleerd op eventuele transportschade.
Na het voldoen van alle kosten zoals transport, invoerrechten en BTW wordt de auto over gedragen zodat de procedure kan beginnen voor de RDW en kenteken keuring en APK. En als dat alles gedaan is, platen bestellen en rijden.