XJS 4.0 Convertible celebration 1995 uit de VS

KeesH

XJS 4.0 Convertible celebration 1995 uit de VS

Bericht door KeesH »

Na Jaren op zoek te zijn geweest naar een Jaguar XJS convertible in Europa ben ik het zoekgebied wat gaan verruimen. De prijzen schieten omhoog en de mooie zijn al verkocht voor je er een blik op hebt kunnen werpen. Ik wil er veel in rijden en onbezorgd genieten met een betrouwbare auto. Aangezien de AJ16 motor zich heeft bewezen wilde ik er een met een AJ16 motor.
Verder wilde ik de Celebration uitvoering, net iets meer naar mijn smaak al zijn het maar kleine verschillen.

Het aanbod was best wel groot maar de meeste komen uit de VS. De prijzen in de VS liggen meer dan de helft lager dan in de EU en ben dus zelf eens gaan onderzoeken om daar een Jag te kopen.
Na een tijdje zoeken een voor mij mooie Jaguar XJS Convertible Celebration gevonden in de kleur UDB met een NDR interieur. De kap is beige wat niet mijn kleur is maar dat is te veranderen
Afbeelding

Maanden geleden ben ik eens gaan onderzoeken hoe alles in zijn werk gaat, veilig en betrouwbaar is en wat de kosten zijn. Als je dat allemaal in beeld hebt kan de zoektocht naar de geschikte auto beginnen.
Er zijn verschillende sites waar je kan zoeken zoals autotrader.com, Ebay.com, cars.com enz. Bij de auto's die in de VS te koop staan is meestal het VIN nummer vermeld en met dat VIN nummer kan je dan weer gaan googelen om zo meer te weten te komen over die auto.
Heb je besloten om de auto te kopen dan moet je gaan onderhandelen over de prijs en aan de hand van wat je gevonden hebt kan je wat van de prijs afkrijgen. Als je het eens bent over de prijs kan je een koopovereenkomst maken(Bill of sale), deze heb je ook nodig om de juiste documenten te kunnen krijgen voor export.
Ik heb het hele gebeuren rond transport en inklaren en belastingen uitbesteed aan een Nederlands bedrijf die alles regelen tot aan het kenteken toe. Zij zorgen er dan voor dat de auto opgehaald wordt bij de verkoper en controleren alle documenten en de auto en wanneer alles goed dan betalen ze de verkoper. Auto wordt direct verzekerd voor transport.
En dan begint het wachten

Misschien wel leuk om te zien hoe het transport gaat. De auto wordt opgehaald bij de verkoper en gaat dan naar de loods van de vervoerder waar hij in een zeecontainer geplaatst wordt samen met drie anderen. Dan wordt de container naar de haven gebracht om op een containerschip te plaatsen.

In Rotterdam aangekomen wordt de container gelost en opgehaald door de vervoerder die hem naar zijn loods brengt om uit de container te halen.
Je kan er dan voor kiezen om daar je auto op te halen of je laat het bedrijf alles verzorgen die er voor zorgt dat je auto op kenteken komt.

Container aangekomen bij Marlog Car Handeling BV in Roosendaal. Auto uit container gehaald en auto gecontroleerd op eventuele transportschade.
Na het voldoen van alle kosten zoals transport, invoerrechten en BTW wordt de auto over gedragen zodat de procedure kan beginnen voor de RDW en kenteken keuring en APK. En als dat alles gedaan is, platen bestellen en rijden.
KeesH

Re: 1995 XJS 4.0 Convertible celebration uit de VS

Bericht door KeesH »

Na een periode van enkele maanden bezig te zijn geweest om mijzelf weer productief te krijgen, is het nu weer tijd om verder te gaan met de Celebration.
Er moet het een en ander gebeuren om door de strenge keuring te komen van de RDW, toch wel strenger dan een gewone APK-keurin.
  • Om te beginnen met een ABS lampje dat blijft branden, waarschijnlijk sensoren schoon maken zo te zien en klaar.
  • Trekt scheef bij het remmen, alle remmen nagekeken en schoon gemaakt, zuigertjes bleken wat te blijven hangen. Remt weer goed.
  • Trilling in de aandrijflijn, blijkt dat er een paar boutjes los zitten. Even een paar nieuwe erop en naar het volgende.
  • Derde remlicht enkele lampjes stuk, allemaal vervangen en doen het weer.
  • Motorkap sluit niet goed, opnieuw afstellen. Blijkt een gasveer minder sterk te zijn dan ander. Moet vervangen worden maar kan altijd nog. Verder de motorkap isolatie aangevreten door muizen :( of vernieuwe of repareren, weet het nog niet.
  • Lekkende uitlaatspruitstukken, heel normaal bij een AJ16 motor ;) , maar de keurmeester, vind het niet leuk dus moeten we maar even dicht plakken :)
  • Het grootste probleem is de koplampen, het lichtbeeld is erg verstrooid. Nieuwe lampjes erin maar niks geen verschil. Nieuw niet meer te krijgen en gebruikt ben ik ook niet zo voor, waarschijnlijk het zelfde probleem. Wat blijft er dan nog over? Dan maar nieuwe dubbele koplampen wat ik zelf niet zo mooi vind maar het moet maar even. later kan ik de bestaande koplampen altijd nog open maken om te reinigen en als dat lukt dan plaats ik ze terug en kan de dubbele altijd nog verkopen of achter de hand houden.
Nog even wachten op de dubbele koplampen en dan kan hij naar de kenteken keuring van de RDW.
Rob XJ/XKR

Bericht door Rob XJ/XKR »

Hoi Kees,
Found you ;)
Heb nog wat pleinvrees, maar zo hebben we allemaal wat hee.
Mooie wagen hoor.
Natuurlijk is zo,n wagen net nieuw, maar deze lijkt wel nog echt goed voor zijn leeftijd!
Al probeerde iemand mij pas wijs te maken dat Jaguars niet echt leven....
Die is gek.
22 jaar is een mooie LEEFTIJD ;) punt.

Veel succes, en hoop jou en je fantastische wagen nog eens tegen te komen op een meet.

Grjes Rob ( die van de XJ6L S2, XKR en ook XJ6. S1 ;)
KeesH

Bericht door KeesH »

Found you ;) .
Heb nog wat pleinvrees, maar zo hebben we allemaal wat hee.
Alle klassiekers, één forum. Dat moet het gaan worden. Het is nog niet gepromoot maar dat zal niet lang meer duren.
Rob XJ/XKR

Bericht door Rob XJ/XKR »

Good busy Kees!
Nu de ouwe rotten nog hier gaan willen laten posten en dan hebben we weer een basis ;) (je weet wel wie)
wimb

Bericht door wimb »

Hoi Kees,
Net als Rob heb ik je ook gevonden. 8-)
Als ik je to do lijstje lees dan valt het alleszins mee. Je hebt beslist een goede aankoop gedaan. Ben reuze nieuwsgierig je auto een keer in het echt te zien.
KeesH

Bericht door KeesH »

wimb schreef: 08 dec 2017, 21:26 Hoi Kees,
Net als Rob heb ik je ook gevonden. 8-)
Als ik je to do lijstje lees dan valt het alleszins mee. Je hebt beslist een goede aankoop gedaan. Ben reuze nieuwsgierig je auto een keer in het echt te zien.
Dat is alleen nog maar om RDW/APK waardig te maken ;) De rest moet nog gebeuren, ja wat eigenlijk. Wat niet noodzakelijk is maar voor mij van groot belang.
Alle strpings verwijderen, allemaal VS plakrommel, ja zelfs op de motorkap. Plekje op het dashbord wegpoetsen of weg verven :) . LA heeft hij een deukje, plekje op motorkap, (waren bekend). Antenne gaat niet naar beneden, waarschijnlijk kabel aan antenne tandjes af. Ja, en dan wat dingen toevoegen welke ik mooi vind :)
Arie-MG&Jag

Re: XJS 4.0 Convertible celebration 1995 uit de VS

Bericht door Arie-MG&Jag »

Aha, hier zijn de ouwe bekende, leuk!

Is er al een topic Jaguars & Girls? :lol:
KeesH

Bericht door KeesH »

Arie-MG&Jag schreef: 14 dec 2017, 15:35 Aha, hier zijn de ouwe bekende, leuk!

Is er al een topic Jaguars & Girls? :lol:
Startschot voor dit forum wordt 2018 . Dan is er werk aan de winkel om het te promoten.
KeesH

Bericht door KeesH »

Het is 2018 en de Jaguar XJS convertible staat lekker voor de deur met nieuwe kentekenplaten. Vandaag een rit gemaakt om te kijken of er nog mankementen tevoorschijn komen. Tot nu toe geen, lekker genieten en wat een geluk als je een Jag op afstand koopt zonder hem in het echt gezien te hebben.
Afstandsbediening doet het niet, nieuwe batterijen halen en kijken of het probleem verholpen is.

Nieuwe antenne mast besteld, gaat niet geheel soepel en is krom. Verder zal het de komende tijd wel poetsen en schoonmaken zijn.

Foto's volgen spoedig ;)
Plaats reactie

Terug naar “Jaguar”