Afstellen schuifdak Jaguar X300

Harro

Afstellen schuifdak Jaguar X300

Bericht door Harro »

Vrolijke vrienden,

Het zou zo maar eens kunnen gebeuren dat je schuifdak van je X300 met de one touch knop niet meer sluit zoals het hoort.
Dus niet ver genoeg dicht gaat, of direct weer open gaat in plaats van te stoppen zodra hij dicht is.
Jaren geleden heb ik dat eens gehad met een Daimler X300.
Als dat voorkomt kun je hem heel simpel zelf weer afstellen, is 10 minuutjes werk.

Overigens heb ik dat probleem, nog langer geleden, ook eens gehad met een Daimler X308, maar omdat die net nieuw was ben ik daar toen mee naar de dealer gereden en hebben ze het daar voor me opgelost.
Het zou me echter niet verbazen als het bij de X308 ook op dezeelfde manier te verhelpen is.

Doe het volgende:

Sluit je dak, gewoon electrisch helemaal dicht doen zoalstie dicht hoort te zitten.
Contact uit.

Dan haal je de dakconsole los (schroefje in de zonnebrilhouder kwartslag om en consoleklepje naar je toe halen, stekkertje gewoon vast laten en klepje zo voorzichtig laten hangen).

Nu haal je de zwarte SRC module los zoals aangegeven in het pdfje hieronder.
Daar hoeft de zonneklepbevestiging helemaal niet voor los, dat lukt zo ook wel, ff je vingers ertussen friemelen, helemaal rechts, om A flink in te kunnen drukken en iets naar onder te halen. Blijftie nog ff hangen op D. Dan van D afschuiven naar rechts en je hebt hem los.
Wel de rechter zonneklep even naar de rechter zijruit draaien, dan geeft de dakbekleding voldoende mee om er tussen te komen.

Beide stekkers van de module loshalen.

Vervolgens draai je het afstelwieltje (zie pdf hieronder) zodanig naar links of naar rechts totdat je de twee witte markeringen recht boven elkaar hebt staan.
Als het te lang duurt voordat je ze boven elkaar krijgt moet je het wieltje de andere kant op draaien.

Stekkers weer insteken.
Contact aan. Hij is nu gereset en afgesteld.
Nog ff geen knopjes indrukken nu!!

Module weer terug plaatsen: Eerst in D hangen en dan weer stevig A indrukken en module aan de rechterkant naar boven duwen tottie weer vastklikt.
Dit is essentieel, de ronde gleuf overdwars in de module moet over een goud-/koperkleurig staafje aan je dak schuifen om het geheel op de juiste plaats te krijgen en weer in te kunnen klikken, zodat het afstelwieltje op zijn beurt weer aansluit op een radertje van je dakmechanisme en zo een en ander kan voelen en daarmee de nodige stopsignalen af kan geven.
Klik je A niet goed vast, dan gaatie niks doen omdattie dan geen signalen gaat krijgen.

Even testen, klepje weer plaatsen en klaar!

Heb je een dak dat wel electrisch open en dicht gaat maar niet reageert op de one touch bediening en dus ook niet automatisch stopt, dan kun je er vanuit gaan dat je module half los hangt (lees: het klikveertje A niet goed is ingeklikt) en moet je dus ook deze procedure volgen om de boel te resetten.

Succes!

http://www.jagrepair.com/images/TSB/X30 ... Module.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Jaguar”