Vreemdste Auto’s
Geplaatst: 06 feb 2018, 13:12
Als we je zouden vragen om de vreemdste auto’s op te noemen die in films voorkomen, dan zou je er wellicht wel enkele kunnen opnoemen. Denk maar aan de Batmobiel of de DeLorean. Maar ook in de realiteit bestaan er best wel vreemde auto’s.
De Messerschmitt KR200 is een dwergauto op drie wielen ontworpen door de ingenieur Fritz Fend. De wagen werd geproduceerd van 1955 tot 1964 en heeft zelfs het snelheidsrecord voor driewielige voertuigen op zijn naam staan. Het haalde een snelheid van 103 km/uur. Fritz Fend was oorspronkelijk een ingenieur in de luchtvaart en dat is duidelijk te merken in dit ontwerp.
Een andere bijzondere driewieler is de Davis Divan. Deze werd tussen 1947 en 1949 gebouwd door de Davis Motorcar Company. De driewieler is nooit in grote aantallen geproduceerd. Dit lag overigens niet aan de interesse voor de auto, de fabrikant slaagde er echter niet in om de auto’s te leveren aan de dealers die hem hadden bestelde en betaalde ook zijn personeel niet. Uiteindelijk werd het bedrijf door beide groepen voor het gerecht getrokken en hiervoor veroordeeld. Dat leidde ertoe dat er slechts 13 Davis Divans zijn gemaakt waarvan er nu nog twaalf over zijn.
De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een opmars van kleine autootjes in de jaren erna, er was namelijk een tekort aan materiaal. Een van de populairste kleine autootjes was de BMW Isetta, een auto op drie wielen waarvan de deur vooraan zit. Je kunt lachen om de kleine auto’s, maar ze gaven blijk van futuristisch ontwerp met hun cockpitachtige carrosserie en bolle ramen.
De Abarth 1500 Biposto Coupé is een wagen van het Italiaanse automerk Abarth, ontworpen door Franco Scaglione die destijds voor het designbureau Bertone werkte. De wagen werd in 1952 voorgesteld op het Autosalon van Turijn en is gebaseerd op de Fiat 1400. De derde koplamp in het midden van de neus van de wagen maakte de Abarth 1500 zeer herkenbaar.
The Citroën Prototype C was a range of vehicles created by Citroën from 1955 to 1956 under the direction of André Lefèbvre.[1] The idea was to produce a water drop-shaped, very lightweight vehicle, which would be more modern and smaller than the 2CV. One of the prototypes, the Citroën C-10 has survived and is still owned by Citroën.
The overall look of the vehicle was quite similar to the Messerschmitt bubble car. It was equipped with the same 425 cc engine as the 2CV.
De Messerschmitt KR200 is een dwergauto op drie wielen ontworpen door de ingenieur Fritz Fend. De wagen werd geproduceerd van 1955 tot 1964 en heeft zelfs het snelheidsrecord voor driewielige voertuigen op zijn naam staan. Het haalde een snelheid van 103 km/uur. Fritz Fend was oorspronkelijk een ingenieur in de luchtvaart en dat is duidelijk te merken in dit ontwerp.
Een andere bijzondere driewieler is de Davis Divan. Deze werd tussen 1947 en 1949 gebouwd door de Davis Motorcar Company. De driewieler is nooit in grote aantallen geproduceerd. Dit lag overigens niet aan de interesse voor de auto, de fabrikant slaagde er echter niet in om de auto’s te leveren aan de dealers die hem hadden bestelde en betaalde ook zijn personeel niet. Uiteindelijk werd het bedrijf door beide groepen voor het gerecht getrokken en hiervoor veroordeeld. Dat leidde ertoe dat er slechts 13 Davis Divans zijn gemaakt waarvan er nu nog twaalf over zijn.
De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een opmars van kleine autootjes in de jaren erna, er was namelijk een tekort aan materiaal. Een van de populairste kleine autootjes was de BMW Isetta, een auto op drie wielen waarvan de deur vooraan zit. Je kunt lachen om de kleine auto’s, maar ze gaven blijk van futuristisch ontwerp met hun cockpitachtige carrosserie en bolle ramen.
De Abarth 1500 Biposto Coupé is een wagen van het Italiaanse automerk Abarth, ontworpen door Franco Scaglione die destijds voor het designbureau Bertone werkte. De wagen werd in 1952 voorgesteld op het Autosalon van Turijn en is gebaseerd op de Fiat 1400. De derde koplamp in het midden van de neus van de wagen maakte de Abarth 1500 zeer herkenbaar.
The Citroën Prototype C was a range of vehicles created by Citroën from 1955 to 1956 under the direction of André Lefèbvre.[1] The idea was to produce a water drop-shaped, very lightweight vehicle, which would be more modern and smaller than the 2CV. One of the prototypes, the Citroën C-10 has survived and is still owned by Citroën.
The overall look of the vehicle was quite similar to the Messerschmitt bubble car. It was equipped with the same 425 cc engine as the 2CV.