Op vakantie met klassieker.

Onderwerpen die gelden voor alle klassiekers zoals lak onderhoud, leeronderhoud...
Gebruikersavatar
KeesH
Reactions: 0
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Op vakantie met klassieker.

Bericht door KeesH »

U gaat dit jaar een vakantie met uw klassieker of oldtimer beleven? Dan zijn een aantal zaken van belang om zo’n ritje tot een goed einde te brengen.
imagick_c5985d313c3cc9ad5e7780a1c7c68bd6d8825175.jpg
Thuis heeft u al de voorbereidingen getroffen, zoals olie en oliefilter verversen, alle verdere vloeistoffen controleren en verversen (met name de remvloeistof! Want u gaat misschien de bergen in?), doorsmeren, klepspeling controleren en afstellen, contactpuntjes controleren en bij eventuele twijfel vervangen (denk aan het kloddertje vet op het asje… ), bandenspanning en profiel (klopt de uitlijning nog?) controleren, remblokken en –voering controleren en desnoods vernieuwen. Is de V-snaar nog goed, staat-ie strak genoeg, hoe is het gesteld met de slangen voor het koelsysteem? Allemaal voorbereidingen.

Voor onderweg echter is het verstandig, een reserve V-snaar mee te nemen (thuis controleert u natuurlijk of u de juiste maat bij u heeft!), reserve contactpunten, minimaal één liter olie van het merk en dikte die u ook in de motor heeft, ’n reservewiel (dat ‘op spanning’ is gebracht) is onmisbaar. Verder zorgt u er natuurlijk voor dat u nog een aantal reserveonderdelen meeneemt (water- en kachelslangen, benzineslang en slangklemmen), een compacte gereedschapset (vooral als u met een Britse klassieker op stap bent), toevoeging voor de benzine (en dat gaat u voor de beste, die van Millers Oils!), zekeringen, lampjes, stekkertjes. Ook niet onbelangrijk zijn bijvoorbeeld een groene kaart, maar ook (actuele) wegenkaarten, sluit een (doorlopende) reis- en annuleringsverzekering, ’n Europees schadeformulier. Laat u iemand anders uw klassieker naar uw vakantieadres brengen, dan is het raadzaam die te machtigen. In geval van pech dient u echter wel zelf te zorgen voor de hulpverlening, want in bijna alle gevallen is de breakdown service persoonsgebonden…

Weet wat uw oldtimer aan kan
De Nederlandse wegen zijn natuurlijk de perfecte omgeving voor iedere oldtimer, maar wellicht trekt u voor uw vakantie de Europese bergen in of zoekt u de warmte op in het zuiden.

In alle gevallen is het zaak om vooraf de route goed uit te stippelen en er rekening mee te houden dat de wegen lang niet overal zo goed zijn onderhouden als in Nederland. Bedenk daarnaast van tevoren of uw oldtimer steile bergpassen ook echt aan kan en pas uw rijstijl uiteraard op deze omstandigheden aan.

Met alle bovengenoemde tips verkleint u het risico op grote problemen aanzienlijk. Uiteraard biedt dit helaas geen garantie. Daarom is het belangrijk om te controleren of uw oldtimerverzekering u ook bij calamiteiten in het buitenland goed dekt en de gewenste extra service biedt, zoals een haal- en brengservice.
0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Klassiekers, weetjes en feitjes”