Elektrische klassiekers in opmars
-
Re: Elektrische klassiekers in opmars
Komt bekend voor Wim.
Gelukkig heb ik 2 Jags, dus mag ik weer gewoon zonder gene naar de rijzende zon vliegen om te doen alsof wij het hier in de EU allemaal zo goed weten(???)
LPG is v.w.b auto's het antwoord op het acuut waargenomen probleem wellicht. (maar niet gestimuleerd door NL)
Gelukkig heb ik 2 Jags, dus mag ik weer gewoon zonder gene naar de rijzende zon vliegen om te doen alsof wij het hier in de EU allemaal zo goed weten(???)
LPG is v.w.b auto's het antwoord op het acuut waargenomen probleem wellicht. (maar niet gestimuleerd door NL)
Dat klopt, ik zou m'n Fiat 500 op LPG laten lopen (en de rest ook) als dat niet financieel werd bestraft.Rob XJ/XKR schreef: 23 feb 2018, 22:22 Komt bekend voor Wim.
Zoals de zaken nu staan doe ik dat niet, het kost simpelweg teveel geld. De RaRo straks wel, dat is 'economisch'.
Hoewel ik de prijs van de installatie nooit terug zal verdienen denk ik. Maar ja.
-
Pizzaman schreef: 24 feb 2018, 00:431250 euries heb je zo terug hoor!Rob XJ/XKR schreef: 23 feb 2018, 22:22
Hoewel ik de prijs van de installatie nooit terug zal verdienen denk ik. Maar ja.
Is de RARO niet tot bruine vlek verworden intussen?
Als je zo,n ding nie gebruikt lijkt het mij hard gaan v.w.b rottigheid..?
Hen jij trouwens wel plek binnen? (ik kan max 1a2 autootjes kwijt:-( als ik het bootje wegdoe...met veel verlies)
Dus moet m,n XKRRRtje echt weg gaan doen vrees ik...
Welnee. Het is een aluminum carosserie met dik pisbakkestaal chassis.Rob XJ/XKR schreef: 24 feb 2018, 18:44 1250 euries heb je zo terug hoor!
Is de RARO niet tot bruine vlek verworden intussen?
Als je zo,n ding nie gebruikt lijkt het mij hard gaan v.w.b rottigheid..?
Als je toch al aan een restauratie toe bent van de verslijtdelen, geen probleem.
Ik ben ook geen originaliteitsfreak dus zet er gewoon een 'recente' naast straks.
Ik heb plek zat, maar ook rommel zat - en nieamdn die meehelpt de zooi eens opruimen.Rob XJ/XKR schreef: 24 feb 2018, 18:44 Hen jij trouwens wel plek binnen? (ik kan max 1a2 autootjes kwijt:-( als ik het bootje wegdoe...met veel verlies)
Dus moet m,n XKRRRtje echt weg gaan doen vrees ik...
Deze zomer huur ik een afvalcontainer en dan is 't gedaan met 'opslaghulp'.
Gebruiken of het gaat in de container, ben het nu zat met het bewaren van een ander z'n zooi.
Heb zelf zooi zat! En dat geldt dan ook voor vrouw en schoonfamilie.
Juist, gelijk korte metten mee maken, alles in de afvalcontainer :lol:Pizzaman schreef: 26 feb 2018, 11:19 Heb zelf zooi zat! En dat geldt dan ook voor vrouw en schoonfamilie.
Ik heb die troep meer dan 10 jaar bewaard dus zo 'korte metten' is dat niet.
Nou hopen dat de zomer een beetje wil vlotten en dat ik een beetje tijd heb.
Zoonlief is inmiddels ook wat groter en wil graag later wel een Mini.
Nou dat kan, maar hij zal wel moeten meehelpen. Familietraditie!
Oud ijzer tikt lekker aan.
Kabelbomen, aluminium motordelen, kapotte radiateurs en accu's, RVS, ..
Heb zelf net opgeruimd en voor wat ik heb gekregen kan ik de boel weer vol storten.
Kabelbomen, aluminium motordelen, kapotte radiateurs en accu's, RVS, ..
Heb zelf net opgeruimd en voor wat ik heb gekregen kan ik de boel weer vol storten.
De vereniging voor oldtimers Fehac gruwelt ervan. Een klassieker moet zo origineel mogelijk blijven, dus bijna letterlijk het hart uit een voertuig rukken, strijkt in tegen de haren van de liefhebber. ‘Het is in ieder geval geen klassieker meer als je hem ombouwt’, zegt Bert de Boer, voorzitter van de vereniging. Ook het milieuvoordeel vindt hij discutabel. Een klassieker rijdt volgens cijfers van Fehac gemiddeld 1400 kilometer per jaar. De productie van de accu’s zal meer milieuschade veroorzaken dan de oldtimer in de rest van zijn leven, vermoedt hij.
En er zijn meer nadelen. Elektrisch rijden doe je als je veel wilt gaan toeren en klassieke auto’s zijn daar helemaal niet geschikt voor. Ze kunnen het technisch niet altijd aan. Voor de inzittenden is het gevaarlijker want klassieke auto’s zijn minder veilig. En dan is de ombouw ook nog schreeuwend duur. Doe het dus niet, zegt De Boer. Houd je klassieker origineel, stal hem buiten de milieuzone en rijd er af en toe in. En koop voor je dagelijkse ritten een gewone elektrische auto.
En er zijn meer nadelen. Elektrisch rijden doe je als je veel wilt gaan toeren en klassieke auto’s zijn daar helemaal niet geschikt voor. Ze kunnen het technisch niet altijd aan. Voor de inzittenden is het gevaarlijker want klassieke auto’s zijn minder veilig. En dan is de ombouw ook nog schreeuwend duur. Doe het dus niet, zegt De Boer. Houd je klassieker origineel, stal hem buiten de milieuzone en rijd er af en toe in. En koop voor je dagelijkse ritten een gewone elektrische auto.
Ergens heeft hij daar erg goede argumenten en deels is het gelul. Ik rij/reed met mijn klassiekers diverse keren lange afstanden.KeesH schreef: 19 mar 2018, 10:43 De vereniging voor oldtimers Fehac gruwelt ervan. Een klassieker moet zo origineel mogelijk blijven, dus bijna letterlijk het hart uit een voertuig rukken, strijkt in tegen de haren van de liefhebber. ‘Het is in ieder geval geen klassieker meer als je hem ombouwt’, zegt Bert de Boer, voorzitter van de vereniging. Ook het milieuvoordeel vindt hij discutabel. Een klassieker rijdt volgens cijfers van Fehac gemiddeld 1400 kilometer per jaar. De productie van de accu’s zal meer milieuschade veroorzaken dan de oldtimer in de rest van zijn leven, vermoedt hij.
Met een Mini in het oostblok geweest, met een Fiatje 500 in Italië. Met een X1/9 en een Capri raggen op de Ring en ook Italië.
Met een Mini ook naar Engeland. In Australië had ik een Mini uit 1967 en karde daar heel de Oostkust mee op-en-neer.
Die kilometers is dus vette onzin. En als je er meer lol van hebt een ander blok er in te peuteren dan doe je dat gewoon.
Bij mij zit er nog maar weinig origineel aan sommigen. Is het dan geen klassieker? Mwaaaahhh. Dat hangt er maar van af hoe je het bekijkt.
Sommigen rijden ook zonder buitenspiegel, met 1 achterlicht et cetera omdat dat origineel zo was. Misschien is dat goed.
Maar als ik bv een A-Ford zou hebben dan ging daar moderne(re) verlichting op. Evenals dat er gordels in mijn Fiatje zitten.
En, indien raadzaam geacht, een motortje wat veilig met het verkeer kan meekomen - of anders eentje waar ik meer lol van heb.
Ik douw dus rustig een BMW-R motor in een Fiat 500, of een Honda VTEC in een Mini. Gewoon, omdat ik dat leuk vind.
Tenslotte heb je een klassieker omdat je het zelf leuk vindt, als een ander het leuk vindt kan/mag ie er naar kijken.
TZT zal ik dus wel zien wat het wordt. Misschien bouw ik ze allemaal om op biodiesel en neem ik aandelen in frietkramen.
Euhhh, Mario. De FEHAC maakt zich voornamelijk sterk voor mensen die een echt oude klassieker hebben en die zo origineel mogelijk willen houden. Dan heb je het vooral over auto's van voor WO 2 of jaren vijftig. Dat zijn waggies waar je meer aan sleutelt dan mee rijdt. En die groep heeft mijnheer de Boer in zijn reactie vooral in het achterhoofd.
Ik ben het met hem eens dat een Brilletje, A-type of voor mijn part een Bel-Air niet voorzien moet zijn van elektrische tractie. Dat haalt de charme van dat industrieel erfgoed.
Het idee dat een Kever niet meer komt aanknetteren met z'n boxer maar komt aanzoeven met een elektromotor. :shock:
Ik ben het met hem eens dat een Brilletje, A-type of voor mijn part een Bel-Air niet voorzien moet zijn van elektrische tractie. Dat haalt de charme van dat industrieel erfgoed.
Het idee dat een Kever niet meer komt aanknetteren met z'n boxer maar komt aanzoeven met een elektromotor. :shock: