Chrysler Laser(Dodge Daytona '84-'86)

Gebruikersavatar
KeesH
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Chrysler Laser(Dodge Daytona '84-'86)

Bericht door KeesH »

Chrysler introduceerde in 1984 een model als "eerste sport auto van het merk," en later als de "eerste front-wheel drive sportwagen gebouwd in Amerika." Chrysler maakte vooral reclame voor de auto door luxe functies als regelbare sportzetels met Mark Cross leather en een digitaal dashboard. Ondanks de regelmatige verbeteringen van een reeds concurrerende auto's, kon men de kopers niet aantrekken, en de Chrysler eindigde haar sport coupe experiment na een kleine drie jaar.
ad_chrysler_laser.jpg
Chrysler bood de laser aan met twee aandrijflijn opties, waaronder een 2,2-liter inline vier-cilinder, 93 PK en een Turbo-versie van dezelfde motor met een vermogen van 142 PK. De standaard transmissie was een vijf-Speed handbak, maar kopers konden ook kiezen voor een drietraps automaat.
1288996772345846566.jpg
De Laser met de turbo motor ging van 0-60 mph onder de 8,5 seconden, ongeveer hetzelfde als de Nissan 300ZX Turbo en de Porsche 944. Zelfs de normale motor ging van 0-60 mph in 10 seconden, wat gelijk was aan andere sportcoupes van de tijd, maar de meeste waren aanzienlijk hoger geprijsd dan de laser.

De Laser had een jeugdige uitstraling. De auto had mooie vloeiende lijnen en de afwezigheid van "Turbo" graphics gaf de auto een meer volwassen verschijning dan zijn broederlijke tweeling, de Dodge Daytona. Zelfs de nadruk op kwaliteit in de reclame van de Laser (met gedurfde proclamaties, zoals, "de concurrentie is goed. We moesten beter. ") leek gericht op volwassen kopers, misschien die op zoek zijn naar een gelijke mix van sport en uitvoerbaarheid in hun midden jaren. In aanvulling op smaakvolle styling, de Laser diende de doe-het-alle uitvoerbaarheid van een hatchback.
chrysler-laser-012.jpg
De Laser werd gepresenteerd aan de kopers met een indrukwekkende reeks van beschikbare snufjes. In aanvulling op een dashboard (op XE modellen) dat een digitale snelheidsmeter en odometer weergaf en staafgrafieken werden gebruikt om de toerental, koelvloeistof temperatuur, spanning, oliedruk en brandstof niveau aan te geven. Een elektronisch stem systeem waarschuwde inzittenden van gevaren zoals een open deur. Een extra optie "elektronische Navigator" bestuurdersinformatie over brandstof economie, verstreken tijd en zelfs de afstand naar bestemming, ervan uitgaande dat de bestuurder de gehele route had geprogrammeerd voor vertrek. Voor een auto zonder een luxe naamplaatje, kon de Laser voldoen en was goed uitgerust, allemaal in overeenstemming met het doel van Chrysler van het creëren van een "Executive persoonlijke luxe Coupe."

Het grote nieuws voor 1986 was de toevoeging van een 2,5-liter normaal aanzuiging vier-cilinder motor, die standaard kwam op mid-level XE modellen en produceerde 100 pk.
2.5 T2.jpg
De verkoop van de Laser in 1984 was een vrij gezond, 59.858 stuks, maar in het tweede jaar van de productie gedaald tot 50.866 stuks. De verkoop daalde nog verder in het derde jaar van de Laser, een sombere 36.672 stuks, en Chrysler besloot om de stekker eruit te trekken voor de sport auto's in haar lineup. In plaats daarvan zou Chrysler presenteren haar nieuw stijl LeBaron Coupe en convertible (beide beschikbaar met Turbomotoren) als sportieve luxe auto's, waardoor de sportwagen markt open was voor het Dodge merk.

In drie jaren van productie, Chrysler heeft slechts 147.396 Lasers geassembleerd en het is onduidelijk hoeveel er vandaag de dag nog over zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Chrysler”