De Fiat X1/9 is een tweezitter sportwagen met een middenmotor die werd ontworpen door Bertone en door Fiat werd gebouwd tussen 1972 en 1982 en vervolgens door Bertone zelf tussen 1982 en 1989.
Met een dwarse geplaatste motor, de versnellingsbak in het midden gemonteerd en achterwielaandrijving had het model een uitstekende handling.
Het model was de opvolger van een concept car uit 1969 genaamd de Autobianchi Runabout, die was ontworpen door Bertone. De Runabout werd aangedreven door een motor van de Autobianchi. Met de X1/9 werd deze motor verplaatst en als middenmotor ingezet. De naam van de X1/9 was een uitzondering omdat Fiat normaal gesproken drie cijfers aan een model gaf. Dit model kreeg echter zijn prototype naam.
Het prototype werd gekenmerkt door een opvallende wigvorm en gebruikte vele stijlelementen uit de powerboot wereld. Veel esthetische kenmerken van de Autobianchi Runabout bleven duidelijk herkenbaar op de X1/9 toen deze in productie ging. De lange vlakke motorkap, de grote overhang aan de voorzijde en de aparte lijnen gaven de auto een sterk onderscheidend uiterlijk. Eenmaal ontwikkeld voor de productie, had de tweezitter een scherpe styling met een wigvorm, pop-up koplampen en een afneembaar hardtop dakpaneel (targa top). Het model was een opvallende verschijning in de line-up van de modellen die Fiat tot dan toe had ontwikkeld.
De monocoque body werd geproduceerd in de Bertone-fabriek in Turijn en vervolgens vervoerd naar de Fiat Lingotto fabriek voor de eindassemblage. In 1982 , kort na de introductie van de Fiat 1500, werd de complete productie overgenomen door Bertone en kreeg de auto de naam Bertone X1/9. De laatste productie modellen werden verkocht onder de naam ‘Gran Finale’ in de periode 1989 – 1990.
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Fiat X1/9
1 bericht
• Pagina 1 van 1
1 bericht
• Pagina 1 van 1
Ga naar
- Algemeen
- ↳ Klassiekers, weetjes en feitjes
- ↳ Meetings en agenda items
- ↳ Nieuws en Videos
- ↳ Garage en onderdelen bedrijven
- Merken A
- ↳ AC
- ↳ Alfa Romeo
- ↳ Aston Martin
- ↳ Audi
- ↳ Austin
- ↳ Austin-Healey
- Merken B
- ↳ Bentley
- ↳ BMW
- ↳ Bristol
- ↳ Bugatti
- ↳ Buick
- Merken C
- ↳ Cadillac
- ↳ Caterham
- ↳ Chevrolet
- ↳ Chrysler
- ↳ Citroen
- Merken D
- ↳ Daf
- ↳ Daimler (Jaguar)
- ↳ Datsun
- ↳ Donkervoort
- Merken E
- ↳ Enfield
- ↳ Excalibur
- Merken F
- ↳ Ferrari
- ↳ Fiat
- ↳ Ford
- Merken G
- ↳ Ginetta
- Merken H
- ↳ Healey
- ↳ Holden
- ↳ Honda
- Merken I
- ↳ Innocenti
- Merken J
- ↳ Jaguar
- ↳ Jensen
- Merken K
- ↳ Kieft
- Merken L
- ↳ Lada
- ↳ Lagonda
- ↳ Lamborghini
- ↳ Lancia
- ↳ Leyland
- ↳ Lincoln
- ↳ Lotus
- Merken M
- ↳ Maserati
- ↳ Matra-Simca
- ↳ Mazda
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Mercury
- ↳ MG
- ↳ Mini
- ↳ Morgan
- ↳ Morris
- Merken N
- ↳ Nash
- ↳ Noble
- Merken O
- ↳ Oldsmobile
- ↳ Opel
- Merken P
- ↳ Packard
- ↳ Panhard
- ↳ Panther
- ↳ Peugeot
- ↳ Plymouth
- ↳ Pontiac
- ↳ Porsche
- Merken R
- ↳ Reliant
- ↳ Renault
- ↳ Riley
- ↳ Rolls-Royce
- ↳ Rover
- Merken S
- ↳ Saab
- ↳ Simca
- ↳ Skoda
- ↳ Studebaker
- ↳ Subaru
- ↳ Sunbeam
- ↳ Suzuki
- Merken T
- ↳ Talbot
- ↳ Toyota
- ↳ Trabant
- ↳ Triumph
- ↳ TVR
- Merken U
- ↳ Unipower
- Merken V
- ↳ Vanden Plas
- ↳ Vauxhall
- ↳ Volkswagen
- ↳ Volvo
- Merken W
- ↳ Willys
- ↳ Wolseley
- Merken Z
- ↳ Zagato
- Klassieke Motoren
- ↳ Klassieke Motoren