Er is al veel over gezegd en over geschreven. Al enige jaren stond een wijziging in de APK plicht voor voertuigen van 50 jaar en ouder in de steigers. Sterker: er is uitvoerig gepubliceerd over het feit dat die wijziging op 20 mei 2018 van kracht zou gaan worden. De mede door de FEHAC bepleite verandering zou inhouden dat voertuigen van 50 jaar en ouder vanaf die datum vrijgesteld werden van APK plicht. De implementatie van deze bepaling is echter uitgesteld.
Inmiddels heerst onder een aantal bezitters van voertuigen binnen deze categorie vertwijfeling, omdat zij een uitnodiging hebben ontvangen om hun voertuig (dat vijftig jaar of ouder is) te laten keuren. En vragen zij zich af of de klassieker daadwerkelijk gekeurd moet worden. Of dat de invitatie om naar het APK keuringsstation te rijden een vergissing is gebleken.
VOORLOPIG GEEN WIJZIGING
Welnu: de uitnodiging is geldig, en de APK plicht voor voertuigen met een datum eerste toelating van 1 januari 1960 of later ook. Voorlopig wijzigt er niets in de regelgeving. Daarin is bepaald dat voertuigen met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1960 geen tweejaarlijkse keuring meer hoeven te ondergaan. De doorlopend opschuivende grens van 50 jaar en ouder wordt voorlopig nog niet gehanteerd.
IMPLEMENTATIE IN NATIONALE WET- EN REGELGEVING
Het voorlopige uitstel heeft te maken met de uitblijvende implementatie van de Europese APK richtlijn, die reeds in 2014 werd uitgevaardigd. Deze richtlijn zou uiterlijk op 20 mei 2017 moeten worden omgezet in nationale wet- en regelgeving. Doordat de richtlijn de lidstaten ruimte bood om op landelijk niveau aanpassingen te mogen doorvoeren, besloot de minister van Infrastructuur en Milieu om voertuigen van historische waarde die ouder zijn dan 50 jaar vrij te stellen van de APK-plicht, en wel met ingang van 20 mei 2018.
WIJZIGING BESLUIT VOERTUIGEN VERTRAAGD
Om een dergelijke vrijstelling in te voeren, diende het Besluit Voertuigen worden aangepast. De Tweede Kamer verwierp echter een wetvoorstel ten aanzien van de kentekening van landbouw- en bosbouw tractoren. Daardoor heeft de besluitvorming vertraging opgelopen. In het Besluit Voertuigen waren ook bepalingen opgenomen ten aanzien van de keuringsplicht voor snelle tractoren. Die zijn nog niet omgezet in wet- en regelgeving.
GEEN DEELBESLUITEN
Het is merkwaardig, dat er niet naar deelbesluiten is gekeken. In tegenstelling tot die mogelijkheid wordt de gehele linie met motorvoertuigen van 50 jaar en ouder in één keer in het Besluit Voertuigen behandeld. Het getuigt van slordigheid, dat de eigenaren van deze categorie voertuigen vanuit de RDW én de politiek onduidelijk worden geïnformeerd. Het staat los van het feit dat een periodieke keuring geen kwaad kan.
TWEEJAARLIJKSE KEURINGSPLICHT VOOR 30 JAAR EN OUDER BLIJFT IN STAND
Vooralsnog blijven de oude regels van kracht. Daarnaast blijven de bepalingen ten aanzien van de tweejaarlijkse keuringen van voertuigen met een leeftijd van 30 jaar en ouder in stand. Die aanpassing werd in het verleden overigens met succes door de FEHAC bepleit.
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
APK voertuigen van 50 jaar en ouder blijft van kracht.
Onderwerpen die gelden voor alle klassiekers zoals lak onderhoud, leeronderhoud...
Terug naar “Klassiekers, weetjes en feitjes”
Ga naar
- Algemeen
- ↳ Klassiekers, weetjes en feitjes
- ↳ Meetings en agenda items
- ↳ Nieuws en Videos
- ↳ Garage en onderdelen bedrijven
- Merken A
- ↳ AC
- ↳ Alfa Romeo
- ↳ Aston Martin
- ↳ Audi
- ↳ Austin
- ↳ Austin-Healey
- Merken B
- ↳ Bentley
- ↳ BMW
- ↳ Bristol
- ↳ Bugatti
- ↳ Buick
- Merken C
- ↳ Cadillac
- ↳ Caterham
- ↳ Chevrolet
- ↳ Chrysler
- ↳ Citroen
- Merken D
- ↳ Daf
- ↳ Daimler (Jaguar)
- ↳ Datsun
- ↳ Donkervoort
- Merken E
- ↳ Enfield
- ↳ Excalibur
- Merken F
- ↳ Ferrari
- ↳ Fiat
- ↳ Ford
- Merken G
- ↳ Ginetta
- Merken H
- ↳ Healey
- ↳ Holden
- ↳ Honda
- Merken I
- ↳ Innocenti
- Merken J
- ↳ Jaguar
- ↳ Jensen
- Merken K
- ↳ Kieft
- Merken L
- ↳ Lada
- ↳ Lagonda
- ↳ Lamborghini
- ↳ Lancia
- ↳ Leyland
- ↳ Lincoln
- ↳ Lotus
- Merken M
- ↳ Maserati
- ↳ Matra-Simca
- ↳ Mazda
- ↳ Mercedes-Benz
- ↳ Mercury
- ↳ MG
- ↳ Mini
- ↳ Morgan
- ↳ Morris
- Merken N
- ↳ Nash
- ↳ Noble
- Merken O
- ↳ Oldsmobile
- ↳ Opel
- Merken P
- ↳ Packard
- ↳ Panhard
- ↳ Panther
- ↳ Peugeot
- ↳ Plymouth
- ↳ Pontiac
- ↳ Porsche
- Merken R
- ↳ Reliant
- ↳ Renault
- ↳ Riley
- ↳ Rolls-Royce
- ↳ Rover
- Merken S
- ↳ Saab
- ↳ Simca
- ↳ Skoda
- ↳ Studebaker
- ↳ Subaru
- ↳ Sunbeam
- ↳ Suzuki
- Merken T
- ↳ Talbot
- ↳ Toyota
- ↳ Trabant
- ↳ Triumph
- ↳ TVR
- Merken U
- ↳ Unipower
- Merken V
- ↳ Vanden Plas
- ↳ Vauxhall
- ↳ Volkswagen
- ↳ Volvo
- Merken W
- ↳ Willys
- ↳ Wolseley
- Merken Z
- ↳ Zagato
- Klassieke Motoren
- ↳ Klassieke Motoren