De Citroen DS.

Han

De Citroen DS.

Bericht door Han »

De beroemdste Citroen ooit. Hij kwam in 1955 en op dag één verkochten ze er 12.000 en in week een 80.000.

Ik heb er twaalf gehad en ik heb ze gerestaureerd. Wellicht is er interesse voor een discussie over een van de meest bizarre ontwerpen op het gebied van de automobiel, hoe het werkt en dan met name het hydraulische systeem.

Deze bijzondere klassieker is momenteel een cult auto waarvan concours exemplaren enorme bedragen opbrengen en de zeldzame cabrio is al lang onbetaalbaar geworden.

Roept u maar.
WilfredJaguar
Contacteer:

Re: De Citroen DS.

Bericht door WilfredJaguar »

Er is bij mij nogal wat verwarring, er is een DS, een strijkijzer, een snoek en zo.
Wanneer is nu wat welk en in welke gevallen ?

:?:
Han

Bericht door Han »

In principe is het ontwerp hetzelfde, maar komt in meerdere uitvoeringen van heel standaard tot heel erg luxe. De ID is het standaard model met handschakeling en een gewoon koppeling en rempedaal, geen luxe lederen bekleding en geen sierlijsten.

De DS is het luxere model met de heel aparte rempaddestoel, een knop op de vloer en die is ook halfautomatisch.

Het meest luxe model is de DS Pallas, een automobiel waarin je lekkerder zit dan in je dure bankstel en van binnen prachtig bekleed en aan de buitenkant de mooie RVS sierlijsten.
KeesH

Bericht door KeesH »

In 2009 is de 1955 DS nog door een jury van belangrijke auto ontwerpers van de wereld als "De mooiste auto aller tijden" verkozen. En dat waren niet de minste ontwerpers. Zij zette de Jaguar XK120 op de tweede plaats en de jaguar E-type op de derde.
WilfredJaguar
Contacteer:

Hm,

Maar het strijkijzer is dan de DS en DS Pallas en de snoek de opvolger :?
KeesH

Bericht door KeesH »

Wikipedia
De Citroën DS is een beroemd automodel van het Franse merk Citroën. In het Frans spreekt men de naam uit als "déesse", wat godin betekent. Hiervan is ook de troetelnaam "godin van de weg" afgeleid. Andere bijnamen zijn Snoek en Strijkijzer (Vlaanderen, Nederland), Haifisch (Duitsland: "haai"), Flunder (Duitsland: "schol"), Tiburón (Spanje), Squalo (Italië), Boca de Sapo (Portugal: "kikkerbek") en Padde (Vlaanderen, Noorwegen).
WilfredJaguar
Contacteer:

Ok, duidelijk.

Blijft een mooie auto inderdaad.

Wilfred
Han

Bericht door Han »

Mooi is een kwestie van smaak en persoonlijk vind ik de XK120 en de E type een stuk mooier dan de DS.

Maar ik vind vooral het ontwerp van de DS heel interessant in technische zin. Het chassis is in feite een monocoque en de cabrio heeft alleen een paar verstevigingen, maar verschilt verder weinig.
De vormgeving, daar kun je heel lang over discussieeren, maar er is geen auto die daar op lijkt en of je het mooi vindt maak je zelf uit.

De vering is natuurlijk uniek en je kunt gewoon een drempel nemen zonder gas te minderen en ook het remmen gebeurt via het hydraulische systeem, je geeft alleen het commando.
Hij had ook al in 1955 twee flinke remschijven aan de voorkant, welke niet aan de wielkant zitten maar aan de afgeveerde kant, dus aan de versnellingsbak/differentieelzijde.

Het comfort is enorm en hoewel het gewicht voor 2/3 op de voorwielen rust, merk je daar weinig van. De besturing is nul radius, dus het draaipunt van de voorwielen zit precies in het hart van de band.
Het gevolg is dat als je met twee wielen de berm in rijdt, dan voel je dat niet in het stuur omdat er geen krachten op de besturing worden uitgeoefend. Het nadeel daarvan is dat als je een voorband lek rijdt, dan merk je dat pas als je hem aan flarden hebt gereden.

De motor vind ik wel een dingetje. Het is eigenlijk een ouderwetse viercilinder welke afkomstig is van de oude jaren 30 Traction Avant. Ze hadden in de latere TA al een mooie zes in lijn en een nog mooiere V8.
Voor de DS waren ze bezig met een zescilinder boxer, in feite drie eend motoren aan elkaar, maar het werd de ouderwetse viercilinder met stoterstangen en die is tot het laatst gebleven, zij het in verbeterde modernere uitvoeringen.

De motor is zeker in de wat eenvoudigere modellen als de ID en de latere opvolgers daarvan een lawaaimaker en bepaald niet vlot. Als je de 100 km/u haalt in 20 seconden heb je een snelle. Bij deze auto past een stlle zescilinder veel beter vind ik.
Harro

Bericht door Harro »

Een aantal jaren geleden, denk zo'n 5, kwam er bij mij een man van middelbare leeftijd langs om een Motorola Tac telefoontje op te halen die ik nog uit een Daimler SuperV8 had over gehouden.

Hij kwam met een zwarte DS.
Alles keurig in volledige oxidatie, tot en met het dak was het volledig bruin verroest.
Het lichte leer was volledig aan flarden.

Toch zag hij er, in mijn ogen, nog steeds schitterend uit.

Hij zei er helemaal niks aan te gaan doen, en kon er zo makkelijk 20.000 euro voor krijgen, zeitie.

Ben benieuwd wat er van geworden is.
Han

Bericht door Han »

Een forumvriendje van me restaureerde een 1958 DS en verkocht hem voor 60 mille.

Hoe werkt het hydraulische systeem? Ik zeg altijd: als je bij een fietspomp in de slang blaast gaat het handvat omhoog. Pers je er vloeistof in met een druk van 165 bar, dan til je er een auto mee op.

In feite wordt de wagenhoogte geregeld met vier cilinders die niet veel verschillen van de fietspomp. Die cilinders lekken al als ze nieuw zijn en dus zit er een rubber zak omheen met een tuutje waarin een leiding zit die de gelekte vloeistof door het bewegen terug naar het voorraadvat pompt.

En kleine pomp met zeven plunjers wordt aangedreven door de nokkenaspoeli en die brengt een druk op van meer dan 200 bar. Die druk gaat naar een drukregelaar welke de druk tussen 135 en 165 bar houdt.

Bij de ophanging zitten tweewegkleppen welke met een stalen stangetje verbonden zijn met de ophanging. Die kleppen gaan relatied zwaar heen en weer dus tijdens het rijden veren die stangetjes mee. Neemt nou de kracht naar een kant van het ventiel toe doordat er iemand is ingestapt, dan wordt er olie naar de veercilinder gepesrt en gaat de auto omhoog.

Aan het einde van de veercilinders zit een bol met een dik membraan in het midden met daarboven stikstof onder druk en bij de ingang een schokbrekerventieltje. Op de hogedrukregelaar zit ook zo'n bol met een voorraadje druk. De DS heeft ook een rembol ergens voorin.

Als je weet hoe het werkt snap je dat het in principe heel eenvoudig is maar helaas gebruikt Citroen het niet meer.

Op de latere XM zat een dergelijk systeem, maar veel uitgebreider met extra bollen, sensoren en modulerende kleppen.
Plaats reactie

Terug naar “Citroen”