Welke benzine in klassieker?

Onderwerpen die gelden voor alle klassiekers zoals lak onderhoud, leeronderhoud...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KeesH
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Welke benzine in klassieker?

Bericht door KeesH »

Welke benzine moet je tanken voor je klassieker? Regelmatig Regelmatig wordt er gevraagd wat de beste brandstof voor een klassieker is. Omdat het antwoord wat langer duurt dan de vraag vertellen we er hier wat over.

Veel oudere benzinemotoren zijn ontwikkeld om te lopen op loodhoudende benzine met een hoog octaangehalte. Gelukkig (voor milieu en volksgezondheid) is deze brandstof lang geleden uit de handel genomen. Klassiekerbezitters moeten dus op zoek naar alternatieven. Hieronder behandelen we de meest voorkomende brandstoffen: Euro 95, Super 98 en E10 benzine. Ook gaan we in op het gebruik van loodvervanger, hoog octaan benzine en het rijden op LPG.

Euro 95 of Super 98?
Voor het octaangehalte geldt (kort door de bocht) dat motoren met een hogere compressie behoefte hebben aan een benzine met een hoger octaangehalte. Hoe hoger het octaangehalte des te hoger de klopvastheid en des te lager de kans op 'pingelen'. Pingelen is het spontaan ontbranden van het lucht-brandstofmengsel, buiten het tijdstip van ontsteking. Hierdoor ontstaan tegengestelde krachten in de verbrandingskamer, wat zich vertaalt in een onregelmatige loop en een kloppend of pingelend geluid. Dat dit niet goed is voor de motor moge duidelijk zijn; het kan leiden tot ernstige motorschade.

De keuze voor Euro 95 of Super 98 is open voor discussie. Veel klassieke engelse auto's lopen prima op 95, mits de ontsteking goed staat afgesteld. Doorgaans moet deze voor E95 iets later staan, zodat er geen spontane voorontbranding optreedt (te dicht bij het bovenste dode punt). Vooral voor motoren met een wat lagere compressie is Euro 95 zonder meer geschikt. Denk hierbij aan sedans, maar ook sportwagens die in de jaren '70 voor de amerikaanse markt geleverd zijn met een wat lagere compressie (MGB, TR6). De sportievere rijder zal meer baat hebben bij een zo hoog mogelijk octaangehalte. Motoren met een getunede kop met snellere nokkenas lopen beter en blijven langer heel met 98.

E10 benzine (ethanol)
Voor veel klassiekers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze. Veel zachte delen in het brandstofsysteem (rubber slangen, membramen in benzinepomp of carburateur, kurk, zink in bijvoorbeeld de vlotter) worden hierdoor aangetast. Ook kan oude benzine-aanslag oplossen in E10 benzine, met concentratie van vervuiling als gevolg. Ook trekt ethanol (een alcoholsoort) water aan. Dit kan bij langere opslag leiden tot vocht en dus corrosie in de tank. Ook treedt op den duur bacterievorming op, waarmee de kwaliteit van de brandstof achteruit gaat. Let op dat Euro 95 bijvoorbeeld ook vaak 5% ethanol bevat en dus eigenlijk E5 benzine is. Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, BP Ultimate, Excellium e.d.).
Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op klassiekers tegen te gaan. Ik hebben hiermee geen ervaring en kunnen dus niet zeggen wat de effecten zijn op langere termijn.

Loodvervanger
Het toevoegen van een loodvervanger heeft alleen zin als de cilinderkop nog niet loodvrij is gemaakt, bij motoren die ontwikkeld zijn voor loodhoudende benzine. De loodvervanger zorgt voor bescherming van zachtere klepzittingen. Zonder loodvervanger zullen deze sneller slijten, wat kan leiden tot compressie- en vermogensverlies.

Hoog octaan benzine
Bij veel duitse pompen is benzine met een octaangehalte van 102 verkrijgbaar. In Nederland wordt deze geleverd door Firezone, onder de merknaam Competition 102. De meeste klassiekers zullen hier ter voorkoming van pingelen geen of weinig baat bij hebben, maar het kan een geruststelling zijn dat er geen ethanol is toegevoegd.

LPG
Persoonlijk vind ik gas prima geschikt om te koken, maar zou ik het nooit in mijn auto willen. Doorgaans maken onze klassiekers niet genoeg kilometers om de hogere kosten van installatie, onderhoud en (wellicht) belasting te compenseren met een lagere prijs aan de pomp.
Gebruikersavatar
KeesH
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Re: Welke benzine in klassieker?

Bericht door KeesH »

E95 en oldtimer is geen goede combi

De karakteristieken van de moderne benzines zijn intussen zo veel anders dan de eigenschappen van de benzine uit de tijd dat het spul nog gewoon een aardoliedestillaat was, dat de opgegeven waardes voor het afstellen van de ontsteking van onze klassiekers doorgaans alleen nog maar als indicatie gebruikt kunnen worden. Bovendien kan slechts 1 keer E95 tanken dodelijk zijn voor polyester tanks en ‘ouderwetse'(maar wel nieuw gemonteerde) benzineslangen. De moderne benzines hebben naar verluid een standtijd van 6 weken. Daarna zijn ze grotendeels dood, met achterlating van een alle sproeiers verstoppende ‘vernis’ laag. En het trekt water aan wardoor tanks doorroesten.Moderne benzine kan problemen opleveren bij oldtimers. Kapotte benzinetanks, verstopte carburateurs en verteerde brandstofleidingen zijn het gevolg. Met loodvervangers, ethanol killers en premium benzine wordt naar een oplossing gezocht.
Slang.jpg
Aandeel biobrandstof verdubbelt
In de gangbare benzine wordt een deel biobrandstof - ethanol - bijgemengd. Dat is nu in Nederland doorgaans 5% en dat gaat naar 10%. Ethanol heeft als vervelende bijwerking in oude motoren dat het kan leiden tot verstopping en schade, vooral na lang stilstaan. En klassiekers willen nog wel eens lang stil staan, want uit onderzoek weten we dat een klassieker elf maanden per jaar stil staat en maar een maandje rijdt en dan niet meer dan 1900 km voor de oudere klassiekers. Behalve die ethanol heeft een moderne benzine ook een lager octaangetal (RON) dan de benzine van vroeger, die toen doorgaans 98 RON was. Een laag octaangetal plus veel ethanol in de benzine kunnen samen leiden tot motorschade. Maar gelukkig zijn er wel voorzorgsmaatregelen te nemen.

Premium benzine duurder
Veel klassiekerbezitters geven er de voorkeur aan om toch de goedkopere E95 te tanken. Dat is een korte termijn voordeel afzetten tegen een kans - niet de zekerheid- op motorschade op langere termijn tegen hoge kosten en het blijkt dat veel mensen dat gokje wel willen wagen. Als je niet allerlei toevoegingen als bijvoorbeeld een ethanol ‘killer’ wilt gebruiken, is altijd een premium benzine tanken een goed advies. De grote maatschappijen hebben allemaal een slang aan de pomp voor deze kwalitatief betere benzine met een hoger RON-getal. Shell heeft V-Power; gegarandeerd zonder ethanol en 98 RON. BP biedt Ultimate 98 en dat is vooral goed in het verwijderen van vuil in de motor. Total noemt het Excellium 95, maar met ethanol, omdat ‘het moet van de EU’. Daarnaast is er nog een kleine aanbieder Firezone/Salland Olie met het product Competition 102, verkrijgbaar op 61 tankstations in Nederland. Een hoog octaangetal van 102 en zonder ethanol. Met die soorten benzine rijd je overigens wel zuiniger, want ieder procent ethanol in de benzine verhoogt het gebruik met 0,3%. Dat maakt de hogere prijs van premium benzine weer een beetje goed ;) .

Samenstelling wisselt in de EU
Niet overal in Europa is de benzine van hetzelfde merk ook gelijk van samenstelling. V-Power bijvoorbeeld is in de Benelux gegarandeerd ethanolvrij, maar in Frankrijk niet. Waar we maar mee willen zeggen dat het uitkijken blijft waar en wat je tankt. Het is de eigen keuze wat te tanken voor de eigen klassieker, maar wat wel duidelijk is dat het gebruik van een premium benzine zonder ethanol voorkomt dat er motorschade op langere termijn kan ontstaan.
309304.jpg
Gebruikersavatar
KeesH
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Re: Welke benzine in klassieker?

Bericht door KeesH »

Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen
afb-e10brandstof.jpg
Benzine E10 bevat 10 volume % ethanol en vervangt in de toekomst de benzine. Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:

1.Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
2.Toegepaste materialen in het systeem
3.Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
4.Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn

Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan / cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Ook tast ethanol rubber aan, denk aan pakkingen slangen en afdichtingen. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs.

Ethanol is ook hygroscopisch, dwz het neemt water op. In combinatie met water is Ethanol heel corrosief, een ideaal oxiderend middel, wat tot corrosie zal leiden van bvb metalen benzinetanks. Door de opname van water treedt er tevens een chemisch proces in werking, waardoor de brandstof wordt ‘gescheiden’ in de ‘onderdelen’ die moderne brandstoffen bevatten (esters en koolwaterstof derivaten). Hierdoor is de benzine ook minder lang houdbaar; met als gevolg problemen bij stilstanden langer dan 2 maanden, en zeker bij vochtig weer.

Toegepaste materialen in het systeem

Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig.

Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR.
Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton.

Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen.

Aluminium: een coating is wenselijk
Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer
Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig
Vlotter van benzinemeter niet altijd bestendig

Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10

Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.

Advies1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen.
Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.

Interne vervuiling in tweede termijn

Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.

Slotopmerkingen:
Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen.
Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).
Han
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 jan 2018, 13:10

Re: Welke benzine in klassieker?

Bericht door Han »

Ik rijd al jaren op 98 met drie auto's en dat bevalt me prima. De Jaguar rijdt alleen op LPG, de beide tanks zijn leeg en van binnen ingevet. Ik heb voor noodgevallen een jercycan met 98 in de koffer en een tank van een buitenboordmotor, aangesloten op een van de benzinepompen. Voor als ik ergens zonder gas kom te staan, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
Gebruikersavatar
KeesH
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 nov 2017, 17:04
Locatie: Roosendaal

Re: Welke benzine in klassieker?

Bericht door KeesH »

Gewoon euro98 tanken., doe ik ook geen problemen. In alle opzichten beter en zekerheid. Het enige negatieve is dat het een beetje duurder is maar bij de meeste auto's word dat gecompenseerd door een lager verbruik. Het zijn ook hobby auto's en daar rij je ook geen duizenden kilometers mee. Dus waar praat je over, een paar tientjes per jaar.
Het doet wel even pijn als je op een dag met twee Jag's gaat tanken, even €240,- van je rekening ;)
Plaats reactie

Terug naar “Klassiekers, weetjes en feitjes”