Deze "nieuwe" motor mankeert eigenlijk niets, alleen de klepspeling is aan afstellen toe. Geen dramatische afwijkingen, maar moet natuurlijk wel gebeuren. Daarbij vraag ik me gelijk een paar dingen af. De ene ruimte tussen de klep en nokkenas is iets te klein bij deze motor, andere zijn weer te ruim. En dat vind ik vreemd..
Als de klep en klepzittingen slijten dat valt de klep dieper in de kop en wordt de speling dus minder.
Maar hoe kan de speling nu groter worden ? Alle kleppen en zittingen slijten volgens mij min of meer gelijk en dan zouden alle spelingen min of meer gelijktijdig minder moeten worden. De speling kan volgens mij alleen groter worden als bv de lagerschaaltjes van de nokkenas slijten en dus dunner worden. In zo'n geval wordt de speling groter. Althans, dit lijkt me logisch.
Ik refereer hierbij aan mijn XK motor waar ik in het begin had ontdekt dat de lagerschaaltjes verbrand waren, dit kwam omdat iemand ooit de lagerkapjes met een veel te grote kracht heeft vast gedraaid. Dit moet volgens het boekje overigens 20 Nm zijn. Hierdoor waren de spelingen nl veel te groot geworden. Dit moet aan de uitlaatkant 0.35mm zijn, terwijl deze meer dan 0.5 mm waren. Rechts op de foto een gezond schaaltje, links twee met een duidelijk probleem.
Dus de vraag is eigenlijk, zou het verstandig zijn om als de speling te groot is geworden ook de schaaltjes gelijk mee te vervangen ?
Nadeel is wel dat je dan twee keer zoveel werk hebt, je moet tussendoor de nokkenassen weer terug plaatsen om de speling met de nieuwe schaaltjes te meten.
Van de andere kant als de schaaltjes er goed uitzien, lekker laten zitten ?
Fijn weekend !
Wilfred